Harde schijf vol, maar bestanden nog niet de helft van de grootte

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kakebeeke

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2004
Hallo,

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe PC met een SSD schijf van 60GB (en een tweede harde schijf van 2TB).

Onder deze computer heb ik nog maar 2GB vrij op de C-schijf. Wanneer ik echter alle bestanden op deze schijf selecteer (ook de verborgen bestanden) dan is dat samen nog geen 28GB. Onder schijfbeheer zie ik dat de C-schijf 58.5GB is. Waarom denkt Windows aan de ene kant dat ik nog maar 2GB vrij heb en aan andere kant is de totale grootte van de bestanden maar 28GB? Volgens mij zou 30GB vrije ruimte moeten worden getoond.

Hoe kan dit?

controleer dit nogmaals met deze

Misschien achterhaalt deze wel waar die overige 30gb's zijn gebleven

Deze doet t zelfde, maar dan in een grafische omgeving. Handig...
http://www.steffengerlach.de/freeware/
scnshot.gif

ps,
is die 60gb ook de grootte van de partitie of alleen van de schijf? Met andere woorden; is er nog een 2e (herstel)partitie of niet-toegewezen ruimte op de hdd?

Laatst bewerkt:
Ok, lijkt er op dat de volgende 2 bestanden het veroorzaken:

C:\hiberfil.sys - 12 GB
C:\pagefile.sys - 16 GB

Wat zijn dit voor bestanden? Kan ik die verwijderen? Hoe doe ik dat?

Ik heb het doorgelezen. Ik wist niet dat het zo werkte, maar persoonlijk vind ik het onzin om te gebruiken en dus heb ik alle locaties verwijderd. Het maakt echter niks uit voor het geheugen...

Hoi,
het pagefile.sys zou ik niet verwijderen maar kleiner maken.
Je kunt je pagefile ook op de andere schijf van 2 TB zetten en op je SSD geen pagefile.
(windowstoets + pause/breaktoets>geavanceerde systeeminstellingen)

Laatst bewerkt:
Helemaal super... ik heb de pagefile verplaatst naar de andere schijf en de sluimerstand uitgeschakeld. Ik heb nu weer 30GB vrij...

Bedankt!

Wat betekend dat inderdaad de volledige 60GB is toegewezen...?

Mooi dat het gelukt is en succes verder! :thumb:
(klik even op "zet status opgelost" in de donkerblauwe werkbalk, direct boven de beginposting v.d. site).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan