Harde schijf waarschijnlijk kapot, wat nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan112

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 aug 2012
Hallo,

In een grote bui van stommiteit had ik mijn laptop buiten op mijn schoot maar lette niet goed genoeg op de stabiliteit, gevolg was dat de laptop zo'n 40cm naar beneden viel.

Tijdens de val stond de laptop nog aan en hij heeft het nog even gedaan maar daarna bevroor het beeld. Toen ik hem opnieuw opstartte duurde dat al wat langer dan normaal, toen ik naar internet ging duurde het een eeuwigheid voordat het was opgestart. Ik had nog even de hoop dat het iets anders dan de val was en heb een virusscan op de computer losgelaten en wou hem ook defragmenteren, ik had namelijk de dag ervoor iets gedownload en dacht dat dat het misschien was.

Toen kwam ik erachter dat de val hem had gesloopt, ik kon namelijk alleen uit de "recovery schijf" kiezen op te defragmenteren, de c-schijf stond er niet bij.

Ik had wat opgezocht op internet en kwam erachter dat je de schijf kan scannen door "cmd chksdk", dit voerde ik in maar dit moest je inplannen en kon alleen als je de computer opnieuw opstartte. Ik deed dit dus en toen kwam de laptop er zelf ook achter dat er iets fout was, hij zei dat er iets mis was met de schijf en gaf mij de optie om "systeemherstel" toe te passen. Ik deed dit en toen gaf het mij een scherm waarop stond dat het scannen en repareren van de fouten wel een tijd ging duren, het kon zeker langer dan een uur duren. Uiteindelijk heeft de pc de hele nacht staan scannen, toen ik wakker werd was die niks opgeschoten.

Ik heb hem vervolgens uit en weer aangezet. Na een paar keer *****n was de computer ook daadwerkelijk weer opgestart (soms doet die het soms niet), maar wel onwijs traag. Ik heb toen met moeite weer het cmd chksdk proces uitgevoert en de computer weer uit en aangezet. Toen begon die met scannen en kwam er al snel achter dat er een heleboel, en dan ook echt een hele boel bestandsrecordsegmenten onleesbaar] waren.
Het scannen is nu zo'n 3 uur bezig en op 11% (staat daar al een uur, hetgeen die onderzoekt kom wel langzaam vooruit).

Als het goed is (of slecht natuurlijk), dan is mijn harde schijf dus beschadigd en op weg naar een totale failure.
Tijdens een moment dat de laptop het deed heb ik al mijn word bestanden kunnen kopieren dus daar zit ik niet zo mee.
Ook heb ik toen ik de laptop net braaf 2 herstelschijven (1/2 en 2/2) gemaakt. Ik heb nog geen kans gehad om de herstelschijven te gebruiken op de harde schijf omdat het hele "check disk" gebeuren nog bezig is, maar het lijkt mij dat het weinig zou helpen.

Lang verhaal, korte vragen:

Wat kan ik nog meer doen?
Is de harde schijf echt (bijna) dood?

Waaraan moet een nieuwe harde schijf voldoen? Oude is Hard Drive : 500GB Serial ATA (5400RPM)
Kan ik windows en alle bestuurprogramma's op een nieuwe harde schijf zetten dmv de herstelschijf?

Desbetreffende laptop is trouwens een Dell inspiron N5030, 23maanden oud.

Bedankt alvast voor het lezen en mogelijk voor het helpen.
Met vriendelijke groet,

Daan

Met de herstelschijf breng je de computer terug naar de staat zoals hij was bij aankoop dus je stuurporgrammas zitten er helaas niet op. Verder moet je voor een nieuwe hardeschijf kijken voor een SATA 2,5 inch harde schijf. de snelheid maakt dan weer niet zoveel uit. maar je zou kunnen kijken als je de installatie bestanden van je stuurprogrammas nog hebt dat je die ook op bijvoorbeeld een USB stick kunt zetten en dan later op de nieuwe schijf.

Tja,had je nu maar een ssd harde schijf erin gehad.
Deze had het op zeker overleeft.
Maar je zou een nieuwe hdd kunnen kopen en kijken in de buurt of iemand een dvd van windows 7 home premium heeft.
Met deze dvd kun je windows opnieuw installeren.

Met een herstelschijf kun je dus je computer gewoon opnieuw installeren. Drivers zijn gewoon aanwezig. En indien niet dan kun je die gewoon van de Dell site halen. Als je het servicetag nummer van je laptop invoert dan geeft hij je de juiste drivers.

Schijf lijkt inderdaad stuk en daar is niks meer aan te doen. Nieuwe kopen is de enige optie. Vervangen ervan is niet lastig. Daarna de herstelschijven gebruiken en alles zou weer moeten werken.

Met een herstelschijf kun je dus je computer gewoon opnieuw installeren. Drivers zijn gewoon aanwezig. En indien niet dan kun je die gewoon van de Dell site halen. Als je het servicetag nummer van je laptop invoert dan geeft hij je de juiste drivers.

Schijf lijkt inderdaad stuk en daar is niks meer aan te doen. Nieuwe kopen is de enige optie. Vervangen ervan is niet lastig. Daarna de herstelschijven gebruiken en alles zou weer moeten werken.

Alles inclusief windows?

En ik plaats nooit veel films/muziek/bestanden op mijn laptop maar een hdd met 640gb kost maar €15 meer als een met 160gb, is het dan toch handiger om die van 640 te nemen?

Ik zat aan deze te denken

Laatst bewerkt:
Een herstelschijf is inclusief Windows, drivers en de standaard meegeleverde software. Het is natuurlijk wel met de versies van toen de laptop geleverd werd. Dus enig updaten kan daarna nodig zijn.

Ik heb inmiddels de harde schijf besteld en is ookal binnen en besteld. Het verwisselen met de oude was vrij simpel (na wat filmpjes online te hebben bekeken).

Ook het gebruiken van de herstelschijf ging prima.

Windows en alles was geïnstalleerd, na de installatie kon ik gewoon "computeren". Alleen toen ik de laptop een tijdje later weer aanzetten gaf hij de volgende melding:

Windows Boot Manager

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

1. Insert your Windows installation disc and restart your computer.
2. Choose your language settings, and then click "Next".
3. Click "Repair your computer."

If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance.

Status: OxcOOOOOOe

Info: The boot selection failed because a required device is inaccessible.

ENTER=Continue ESC=Exit

Ik deed dus dat die zei en stopte de herstel cd er weer in. Hele gebeuren weer opnieuw herstelt, toen deed alles het weer.
Toen sloot ik opnieuw af en startte weer op: Weer dezelfde melding....

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?

Via BIOS kon je een "scan" uitvoeren, die zei bij "Hard disk drive Test Results=running" bij alle andere dingen zei die "Test Results= Pass". Dat lijkt me dus allemaal goed.

Edit:
Net weer het hele cyclus opnieuw gedaan.

Het rare is dat de laptop 2 keer opnieuw moet opstarten tijdens het proces en dat die dan wel gewoon doorgaat.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan