Harde schijf weg - gegevens nog te zien?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elinekeeh

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2009
Hallo allemaal

Om te beginnen waarschuw ik al maar even dat ik helemaal niet veel van computers/laptops ken :rolleyes:
Ik heb een vraag: ik zou graag mijn laptop verkopen (EEE pc van asus). Aangezien ik niet graag zou hebben dat andere mensen die ik niet ken aan mijn gegevens/foto's/bestanden kunnen, wil ik graag mijn harde schijf eruit halen (de koper weet hier van).
Als ik hierin eenmaal slaag, kan de koper dan nog aan mijn gegevens en dergelijke? Kan deze persoon nog foto's van mij zien of bankgegevens die ik ooit heb opgeslagen op de laptop? Maw kan die persoon nog enige vorm van private gegevens van mij te zien krijgen of terug kunnen halen?

Alvast bedankt,
Groetjes

Geef je die schijf dan los mee aan de koper...? Bedoel je dat de alleen de schijf met het besturingssysteem blijft zitten? Ik zou niet weten hoe een koper zonder schijf nog gegevens kan zien. Ik heb wel eens gelezen dat van RAM / transistors, gegevens nog de eerste vijf minuten na de stroomonderbreking te lezen zijn.

Laatst bewerkt:
Mss is er een betere weg, maar daarvoor ken ik de EEE niet voldoende:
Als je met stick of cd kunt booten zou je met bv. Mini Partion Wizzard de OS partitie leeg maken en "wipen" (net zolang overschrijven tot de data gegarandeerd weg is). Vervolgens met de recovery partitie het OS naar fabrieksinstellingen terugzetten.
Maar nogmaals, ik weet niet of dit bij de EEE lukt en of het je gaat lukken omdat je aangeeft niet veel computerkennis te hebben.

De vraag blijft natuurlijk, waarom zou je dit willen?
Gebruik een of ander file shredder en haal de gevoelige bestanden door de mangel.
Verkoop daarna de laptop met de HD erin en pak wat meer centen.
Hier heb je een linkje met een gratis Fileshredder en wat extra leesvoer.
http://www.fileshredder.org/

@gast0660: Vraag is natuurlijk hoe vertrouwelijk de gegevens zijn. Bij mijn weten slaat Windows behalve "passwords onthouden" natuurlijk nog veel meer op.

Geef je die schijf dan los mee aan de koper...? Bedoel je dat de alleen de schijf met het besturingssysteem blijft zitten? Ik zou niet weten hoe een koper zonder schijf nog gegevens kan zien. Ik heb wel eens gelezen dat van RAM / transistors, gegevens nog de eerste vijf minuten na de stroomonderbreking te lezen zijn.

Nee, ik hou de schijf zelf. De koper zei uitdrukkelijk dat hij hier geen probleem mee had. Indien de schijf met het besturingssysteem niet hetzelfde als de harde schijf is, dan blijft deze inderdaad zitten :D
Mijn gezond verstand zou nu ook wel zeggen dat er geen gegevens meer te lezen zijn maar mijn vriend zei dan weer van misschien wel, daarom deze vraag ;)

@Veng: denk dat dat idd iets te moeilijk voor me is. Ken de computer ook onvoldoende om het te weten, is alweer een paar jaar geleden dat ik hem heb gebruikt.

De vraag blijft natuurlijk, waarom zou je dit willen?
Gebruik een of ander file shredder en haal de gevoelige bestanden door de mangel.
Verkoop daarna de laptop met de HD erin en pak wat meer centen.
Hier heb je een linkje met een gratis Fileshredder en wat extra leesvoer.
http://www.fileshredder.org/

De batterij van de laptop is stuk, de lader ook. Ik weet het, het klinkt gek dat ik hem nog verkoop, maar als iemand me hier nog geld voor wilt geven, dan sla ik dat aanbod natuurlijk niet af. De koper weet van alle mankementen en was hiermee akoord..
Ik kan hem dus niet meer opstarten en met een programma alles eraf halen, vandaar mijn laatste optie: de schijf enal eruit.

Ik kan hem dus niet meer opstarten en met een programma alles eraf halen, vandaar mijn laatste optie: de schijf enal eruit.
Als de schijf er eenmaal uit is zijn er weer veel mogelijkheden om, althans alle files, te wissen. Bv. door hem even in een andere computer aan te sluiten.
Maar als het al een ouder beestje is zal de koper er mss wel een nieuwe SSD in willen zetten. Daarmee maak je hem weer een stuk sneller en dus bruikbaarder.

Of wil hij zijn eigen exemplaar repareren. Alles kan:)

Laatst bewerkt:
Dit is natuurlijk een stuk duidelijker, ik zou zeggen HD eruit en verkopen die handel:)

@Veng 's'je vergeten:p
Vraag je niet af of je oplagmedium
Ik heb ook zo iemand in mijn vriendenkring die met dergelijke zaken iets werkend maakt en dan voor een zacht prijsje verkoopt aan minder behoede gezinnen.

Als de schijf er eenmaal uit is zijn er weer veel mogelijkheden om, althans alle files, te wissen. Bv. door hem even in een andere computer aan te sluiten.
Maar als het al een ouder beestje is zal de koper er mss wel een nieuwe SSD in willen zetten. Daarmee maak je hem weer een stuk sneller en dus bruikbaarder.

Tja dat is natuurlijk nog wel een optie, maar aangezien de koper er mee akkoord was ga ik me de moeite besparen. Hij wil er misschien inderdaad een nieuwe SSD in willen zetten. Ben ook meer gerust als ik mijn schijf gewoon hier kan houden en de koper niet met soort programma's ofzo er nog gegevens op kan terug halen..

Dit is natuurlijk een stuk duidelijker, ik zou zeggen HD eruit en verkopen die handel:)

Excuseer voor de onduidelijke info, had het er inderdaad even bij moeten vermelden. Mijn vraag kwam daarom misschien ook een beetje vreemd over :D
Dus gewoon de HD eruit, ik ben zeker dat meneer de koper niet aan mijn gegevens kan en hij heeft wat hij wilt :)

@gast0660: Je wilt echt niet weten wat ik allemaal vergeet of verkeerd in hak:o

Hallo

Mits je niet veel ervaring bezit in deze materie , en er geen specifiek typenr is vermeld van deze asus eee pc ....

Zou ik toch eerst eens kijken op you tube o.i.d. hoe je deze machine moet demonteren om aan de harddisk te geraken ...

Een eee pc 2g of 4g kan het al niet zijn , daar deze geen h.d.d. bezitten ...

Zo goed als zeker moet het keyboard er uit ... let op voor de flatcable van deze ...

Peter

Hallo

Mits je niet veel ervaring bezit in deze materie , en er geen specifiek typenr is vermeld van deze asus eee pc ....

Zou ik toch eerst eens kijken op you tube o.i.d. hoe je deze machine moet demonteren om aan de harddisk te geraken ...

Een eee pc 2g of 4g kan het al niet zijn , daar deze geen h.d.d. bezitten ...

Zo goed als zeker moet het keyboard er uit ... let op voor de flatcable van deze ...

Peter

Beste Peter,

het betreft deze computer:

Asus EEE PC 1001PXD (is dat het typenr? :confused:)

https://www.google.be/search?newwin...img..0.1.90.TJbHtRbplIk#imgrc=oIqM557shvE1cM:

Dus volgens u zou het beter te zijn om te investeren in de lader en de battery, de data eraf halen en dan het te verkopen voor meer geld?

Dit zou ik zeker overwegen.
Wat je ook kan overwegen is indien je de harde schijf er toch uit haalt eventjes met je harde schijf naar de computerboer en daar een behuizing kopen zodat je de harde schijf nog kan gebruiken als externe harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan