Harde schijf wellicht kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomas615

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2013
Berichten
8
Hallo,

Ik heb het vermoeden dat mijn harde schijf het definitief heeft begeven, maar hier wil ik wel zeker van zijn voordat ik een nieuwe koop. Ik heb mijn specifieke geval niet kunnen vinden, dus bij deze mijn verhaal. Ik hoop dat ik het in het juiste gedeelte van dit forum heb geplaatst?

Laptop: HP Paviollion DV5 - 1160ed

Ik heb Windows 8 zelf gebrand op een dvd en daarna geprobeerd om deze zelf te installeren. Dit heb ik vaker gedaan en ik weet dus hoe het werkt om een pc/laptop te laten opstarten via de DVD ed.

Het probleem is echter dat tijdens de installatie (na de 1e keer opstarten) de installatie bleef hangen op het beginscherm van HP (dus waar je alleen het HP logo ziet en een optie om in het start-up scherm te komen). Na een ruim 1,5 uur was mijn geduld op en reageerde de laptop nergens meer op, ik heb hem dus handmatig opnieuw opgestart.

Vanaf nu blijft mijn laptop steeds weer op dit HP scherm hangen en reageert hij nergens meer op. Als ik voordat dit scherm komt op ESC druk, dan krijg ik onderin te zien dat de start-up check gaat beginnen, maar ook hier blijft hij weer op hangen. Enige foutmeldingen, codes of piepjes heb ik niet gehad!

Nu heb ik natuurlijk al wat onderzoek gedaan;

- Werkgeheugen getest, dus beide er uit (toen gingen de Caps-lock- en scroll-lock lichten knipperen). Dit hoort zo.

Ik heb de 2 memorysticks omgewisseld van slot, of enkel 1 stick gebruikt. Beide tests gaven hetzelfde probleem als eerder beschreven, dus mijn ram-geheugen werkt is niet kapot (ik hoorde ook geen vervelende piepjes ed.).

- Opgestart zonder harde schijf. Hiermee kwam ik wel verder dan het opstartscherm, ik kon gewoon de bios in komen, maar niet verder. Dit is opzich wel logisch, er zit namelijk geen harde schijf meer in of aan.

Hierna heb ik de harde schijf er weer terug in geplaatst, ook dit gaf geen verschil met het eerdere probleem.

Dus:

Ik heb het idee dat mijn harde schijf kapot is (of dit de oorzaak is van evt. verkeerd branden van mijn Windows DVD weet ik niet, maar dat is nu even niet aan de orde. Ik brand wel een nieuwe op de langzame stand).

Ik wil graag weten of ik zelf kan testen of mijn harde schijf kapot is, en hoe dat moet? Ik wil er namelijk zeker van zijn dat het probleem in mijn harde schijf zit, zodat ik zsm een nieuwe kan bestellen en er in kan zetten.

Bij voorbaat dank, ik hoop dat ik voldoende duidelijke info heb gegeven.
 
Hoi,

Volgens mij kan je met hiren's bootcd je hd testen hier staat hd tune op deze test je hd

Ps Welkom op Helpmij.nl
 
Laatst bewerkt:
Yes thanks! Ik zal het zo even proberen, ik laat wel weten of en hoe het is gelukt.
 
Het lukt me niet. Ik kom namelijk niet in Windows, omdat er niks meer op mijn HD staat.. Deze heb ik geformatteerd met de nieuwe (mislukte) installatie.
 
Hoi,

Maar volgens mij moet je van hirrensboot cd opstarten en dan daarvan af je hd testen dus eerst downloaden dan op dvd zetten
 
Nou, ik heb de opstartvolgorde in mijn BIOS goed staan, maar nog steeds kom ik niet verder dan het opstartscherm van HP. Hij start dus niet op via de CD of via de USB stick.

Iemand een idee wat ik nu kan doen, of is het met zeer grote zekerheid te zeggen dat mijn HD gewoon kapot is?
 
Kan je niet ergens bij een vriend of zo Windows 7 krijgen/downloaden en dat proberen te installeren ?
Een vriend van mij had namelijk hetzelfde probleem als jij , maar dan met een Acer laptop.
Windows 8 kon hij met geen mogelijkheid installeren , maar Windows 7 wel.
let ook goed op of je 32 bit of 64 bit heb.
 
Nou, als ik een windows 7 er in stop gebeurt er ook niets. Dan blijft hij nog steeds hangen bij het HP-scherm.. Ik heb wel gewoon een 64bit versie ja.
 
Batterij eraf, adapter eraf, powerswitch een aantal keren indrukken en dan 15 sec. ingedrukt houden en terwijl ingedrukt de adapter aansluiten, als er ledjes oplichten de switch loslaten.

Dan via F2 of F10, welke het is even testen, de bios instellen als dat wil om de DVD/CD speler als eerste te zetten om van te booten.
 
Laatst bewerkt:
Nee, hij doet het nog steeds niet. Ik heb het dus even geprobeerd, alhoewel ik de bootorder al goed had staan.

Het lijkt er op dat mijn HD gewoon kapot is, toch?
 
Eerder de DVD/CD speler als er niet van geboot wil worden, haal die eens van de sata af.

Zonder de HDD te testen met het merk test progje van de schijffabrikant v.a. de Hirens Boot CD is er niets te vertellen over de harde schijf, je lijkt daar zo van overtuigt te zijn, zou al een nieuwe hebben aangeschaft ondertussen.:cool:
 
Nou, zoals ik al heb gezegd lukt het me niet om met die cd verder te komen dan het HP opstartscherm/logo. Nu heb ik de Hiren's BootCD op usb gezet, maar nu lukt het nog steeds niet.

Ik heb nogmaals geprobeerd om mijn laptop zonder HD aan te zetten, dan kom ik wel verder dan het opstartscherm. Mijn Windows8 dvd is kapot/mislukt en met Windows7 kom ik wel een stuk verder, maar dat kan ik dus niet installeren omdat de harde schijf er dan nog niet in zit. Het lijkt me niet verstandig om net voor het installeren mijn HD er weer in te hangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan