Harde schijf werkt niet naar behoren.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Manz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Manz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 nov 2008
Hallo,

Ik ben echt een leek op dit gebied en via gegoogled te hebben kwam ik hier terecht...Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn laptop is een paar maanden geleden een soort van gecrasht en door vista er op te zetten kon ik nog mijn oude bestanden zoals foto's en video's redden. Ikzelf had/heb Windows XP. Doordat mijn bestanden nog te redden waren heb ik een externe harde schijf gekocht van het merk: Novita 500GB. Ik gelijk alles over gezet en de laptop hebben ze leeggehaald en windows opnieuw geinstalleerd. Bij het leeghalen is mijn hele HP software er af, dus ook mijn brandmogelijkheid. (hierover heb ik met HP al contact gehad en ik krijg de software opnieuw thuisgestuurd)

Nu was ik de externe harde schijf aan het "inrichten" zodat ik alles per mapje goed ingedeeld had en kon wegbranden op cd op een andere pc, ik had nog wat SD kaarten waar foto's op stonden die ik gelijk ook van laptop naar de externe harde schijf wilden plaatsen zodat alles in een keer gebrand kon worden. Bij het overplaatsen kreeg ik steeds een melding/pop up dat het niet voltooid kon worden en mogelijk bestanden verloren konden gaan. De overplaatsing van de betreffende fotomap van laptop naar externe harde schijf werd dus onderbroken. Nu heb ik constant in de gaten gehouden hoeveel ruimte ik nog over had op mijn externe harde schijf. Ik wilde naar mijn hoofdmap foto's gaan op de externe harde schijf, geeft hij een blanco map aan terwijl het aantal procent dat mijn schijf in gebruik is/vol is nog hetzelfde is. Mijn hoofdmap video en muziek werken wel gewoon en kan ik ook openen met alle gegevens er nog in.

Betekend dit dat ik al mijn foto's kwijt ben? Ik las al iets van in een andere USB poort, dat heb ik ook gedaan maar ook in de andere USB poorten werkt het niet. Bij het opnieuw opstarten van mijn laptop kreeg ik een windows herstelprogramma die bij optie 2 vastliep en waar de laptop zichzelf afsloot. Ik ben echt een leek op dit gebied en kom net kijken in de wereld die computers heet. Ik dacht er goed aan te doen mijn laptop zo leeg mogelijk te houden en alles op een externe harde schijf te zetten en daar dan weer backups van maken op cd alleen die stap heb ik nooit kunnen zetten omdat mijn map nu leeg is Zijn mijn foto's nog te redden? Hoe kan ik dit oplossen? Ik hoop dat een van jullie mij hiermee kan en wil helpen! Alvast ontzettend bedankt!

Welkom op Helpmij.:)

Een lang verhaal, maar dat is beter dan te weinig informatie over een probleeem. De SD kaartjes waar je de foto's vanaf wilde halen, heb je die niet meer gebruikt daarna? Zo nee, dan zou je met data recovery software nog kunnen kijken of de foto's terug te halen zijn. Je kan hiervoor Smart recover gebruiken.

http://www.pcinspector.de/Sites/smart_recovery/info.htm?Language=46
Hier wat uitleg;
http://www.pcinspector.de/Sites/smart_recovery/bedienung.htm?language=46

Doe dit eventueel op een andere pc, omdat je laptop wat dwars ligt.

Hoi :)

Ook geprobeerd om de SD kaarten eens via een andere kaartlezer / pc proberen te kopieren ?

ED

Allereerst bedankt voor jullie snelle reactie en sorry voor het lange verhaal...:o Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn wat er gebeurd is en wat mijn probleem is...Ik hoop echt niet dat het bij mijn externe harde schijf te laat is voor mijn foto's...

De SD Kaarten van mijn camera naar de laptop verplaatsen ging gewoon zoals het moet, gewoon goed. Ik heb daarna mijn SD kaarten leeg gemaakt want de foto's stonden op de laptop. Met het verplaatsen van laptop naar de externe harde schijf ging het mis. Op de externe harde schijf staat nu een blanco mapje foto's terwijl er eigenlijk alle foto's in horen te staan. En hij blijft het zelfde aantal procent aangeven qua inhoud.

Het lange verhaal was juist niks mis mee hoor.:) De kaartjes zijn leeggehaald, maar heb je er daarna weer wat op gezet? Zo nee even met die software proberen de foto's terug te halen.

Jeetje wat een snelle reactie...:)

De SD kaarten heb ik daarna niet meer gebruikt, daar stond niet zo heel veel op qua foto's...

Het gaat mij meer om mijn map die ik al gewoon op mijn laptop had staan en in de loop van het jaar dat ik de laptop heb verzameld heb qua foto's. Deze hele map heb ik overgezet op de externe harde schijf juist om de laptop zo leeg mogelijk te houden en met het oog op dat ik het allemaal op een andere pc ging branden op cd. Deze hele map is dus nu leeg, al mijn foto's zijn weg, van alle vakanties etc etc. Ik vindt het gewoon raar dat de externe harde schijf blijft aangeven dat het nog zoveel procent heeft terwijl dat mapje leeg is, het kan toch niet zomaar weg zijn?

Probeer eens met PCinspector de schijf te laten scannen op je laptop. Het programma vind je op dezelfde site die ik eerder gaf.

Bij het overplaatsen kreeg ik steeds een melding/pop up dat het niet voltooid kon worden en mogelijk bestanden verloren konden gaan. De overplaatsing van de betreffende fotomap van laptop naar externe harde schijf werd dus onderbroken

Toen dit "niet voltooien" en " dus onderbroken" zich afspeelde stonden ze toch nog gewoon op de laptop? Misschien dat ik iets over het hoofd zie hoor ..maar het lijkt mij dat je dan nog niets van de laptop afhaalt omdat je weet dat het niet goed is gegaan.
Als ik iets heb gemist hoor ik het graag..:)

ED

Ik heb verder nergens iets van verwijderd alleen het betreffende mapje van de laptop naar de pc, (was trouwens het laatste mapje wat ik over wilde zetten en dan stonden al mijn submapjes van foto's op de externe harde schijf) ik heb zoals ik altijd deed op verplaatsen naar geklikt, de juiste map aangeklikt op de externe harde schijf en op ok zodat ie kon gaan verplaatsen...Tot hij dus de melding gaf maar op mijn laptop staan ze dus ook niet meer. Ik kom misschien heel dom over (excuses!!!) maar ik snap gewoon niet waar nu opeens al mijn foto's heen zijn op mijn externe harde schijf. Ik durf hem ook niet meer aan te sluiten, bang dat ik ook nog mijn filmpjes en muziekbestanden kwijt raak...Mijn laptop zelf werkt gewoon goed, het is puur de externe harde schijf. Kan het iets te maken hebben met de windows herstelmelding die ik kreeg voor de externe harde schijf die niet voltooid kon worden? Sorry dat ik zoveel vragen stel, ik wil hier van leren en weten wat ik moet doen om mijn foto's eventueel te redden.

Mag ik trouwens zeggen dat ik jullie hulp zeer waardeer! :)

Al stel je 100 vragen..daar is dit Forum voor...
En dom ben je juist als je niets zou vragen..:)

Laat ik eerst in zijn algemeenheid zeggen dat je eigenlijk nooit voor verplaatsen moet kiezen maar voor kopieren en dan daarna verwijderen ...dit om zaken zoals je ze nu helaas meemaakt te voorkomen.

Daarnaast moet je altijd van alle belangrijke bestanden een dubbele opslag hebben..dus 1 origineel en 1 backup.

Je zou met de optie systeemherstel op je laptop je systeem eens terug kunnen zetten naar een moment VOOR dat je deze verplaatshandeling hebt verricht.
Geef geen garantie maar het zou dan wel eens kunnen dat je weer gewoon je bestanden terug hebt.

Anders is er nog een mogelijk heid via speciale software het e.e.a. terug te krijgen.

Maar..heb je ook al geprobeerd wat Crash je heeft geadviseerd? :

De SD kaartjes waar je de foto's vanaf wilde halen, heb je die niet meer gebruikt daarna? Zo nee, dan zou je met data recovery software nog kunnen kijken of de foto's terug te halen zijn. Je kan hiervoor Smart recover gebruiken.

Succes , ED

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan