Harde schijf werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpabelt

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2011
Beste allemaal,

Ik heb gister een nieuwe harde schijf binnen gekregen van SamSung van 1,5TB. Ik wil deze schijf puur gebruiken als extra opslag. Ik had voorheen altijd een schijf van 120GB die vrijwel geheel leeg was geschreven (niet geformatteerd) en een schijf van 250GB die was opgedeeld in 3 partities. Op 1 hiervan staat windows XP. Nu was mijn intentie om de schijf van 120GB weg te laten en deze vervangen door de 1,5TB schijf.
Nadat ik deze had aangesloten kreeg ik de melding "ntldr is missing". Terwijl er niets mis is met mn windows (werkte een minuut ervoor nog). Vervolgens hing ik de oude schijf er ook weer bij, om te kijken of dit verschil maakte, maar vervolgens komt de "opstartpiep" van de computer niet eens meer...ook niet als ik deze nu weer los koppel..

Heeft iemand suggesties met wat ik nu het beste kan doen?

alvast bedankt,
Martijn.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat jouw PC de nieuwe schijf leuker vindt en daarvan wil opstarten. Hij zoekt namelijk zoals de foutmelding al aangeeft naar de NTLDR. Kun je eens in de bios kijken of de schijf waarvan opgestart dient te worden wel de juiste is? Anders even aanpassen.

thx voor je reactie, maar ik ben nog niet eens toegekomen aan het formatteren van de nieuwe schijf omdat ik sinsdien windows niet meer in kom. Dus de nieuwe schijf wordt nog niet eens herkend en staat ook niet in de bios weergegeven. Primairy staat in de BIOS gewoon op de 250gig HD.

Het lijkt net alsof de oude 120gig schijf verwijst naar de 250gig voor het opstarten ofzo ;S omdat deze nu niet meer in het plaatje is.

Laatst bewerkt:
Haal de oude schijf er dan eens uit en werkt het dan weer? Als je nieuwe schijf niet eens in de bios naar voren komt is er toch echt iets mis lijkt me.

NTLDR kan uiteraard ook naar voren komen als er iets mis is met je 120GB en hij dus niet kan booten. Maar doe dat eens eerst?

Nou de nieuwe (1,5TB)schijf er weer uitgehaald, oude schijf (120GB) er weer in, en hij start weer gewoon op. Ik zie nu dat de 120GB als master staat gedefineerd.
De schijf van 1,5 TB daarentegen wordt gewoon helemaal niet gedetecteerd, ook niet in de bios...
Ik wil gewoon mn schijf van 250GB als master zonder dat de schijf van 120GB nodig is.. en de 1,5TB als extra opslag. Had gedacht dat het allemaal iets simpeler zou zijn dat tot nog toe het geval was hehe.

Maar wacht eens even. Je hebt het over master. Zeg je dus dat je IDE EN sata combineert? Kan natuurlijk, maar dat zou de zaak kunnen veranderen.

oh sorry, dat heb ik inderdaad niet vermeld nee. De 120 GB is IDE in master gejumpered. De 250GB is SATA en de 1,5TB ook SATA

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan