harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem/willem

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 jul 2006
ik heb pas een hardeschijf gekocht van 160 gig na instalitiegeeft hij149 gig op

open ik bij windows d: dan staat er totale grote 149 gebruikt 21,1 gig beschikbaar 127 en er is niets te vinden van gebruik
hoe kan ik mijn heleschijf van 160 gig terug krijgen
ik snap er niets van

na partitie verwijderen in beheren hou ik nog maar 128 over het word steeds gekker

ten eerste heb je windows xp met een service pak nodig om schijven te zien die,
grooter zijn dan 136gb.
ten 2de je heb een paratietie gemaakt van 21gb de andere moet je toewijzen in schijfbeheer.

m.v.g virtuosa

Uitleg, over de groote.

Uitleg over het slipstreamen van SP2, zodat de schijf bij installatie helemaal wordt gezien.

Zoniet, met dit progje, de partities aanpassen, gevonden door @huubh.

Uitleg, over de groote.

Uitleg over het slipstreamen van SP2, zodat de schijf bij installatie helemaal wordt gezien.

Zoniet, met dit progje, de partities aanpassen, gevonden door @huubh.

:evil: :evil: Dat is hardstikke leuk hoor......DOET et nie di links...wel effe opletten he:p :p
Nou ja 1 link dan

Húh, staat toch in die link die ik gaf :confused: , maar dan moet je het natuurlijk wel lezen en willen weten.

1000 vs 1024
De harddisk fabrikanten rekenen voor het gemak en marketinggewijs met hele duizendtallen, terwijl we toch met machten van 2 moeten rekenen. Elk duizendtal (Kilo, Mega, Giga, Tera, etc) in de wereld van bits en bytes is in feite een vermenigvuldiging van 210 (1024). Als we dit nu gaan omrekenen, dan zien we bijvoorbeeld het volgende bij "60GB":
60.000.000.000 bytes = 58.593.750 KB = 57.220 MB = 55,9 GB
Slackspace
Hou rekening met slackspace; dit is "verspilde" ruimte doordat clusters niet altijd volledig gevuld kunnen worden. Een cluster mag een deel bevatten van maximaal één bestand. Een bestand wordt verdeeld over clusters, wanneer de rest kleiner is dan één cluster, dan ontstaat er slackspace. Je zou de schijf kunnen defragmenteren om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van de clusters.
FAT tabellen en MFT tabel
Worden door FAT32 respectievelijk NTFS gebruikt om bestandslocaties bij te houden. Deze nemen een paar megabytes ruimte in beslag, afhankelijk van de partitiegrootte.

Tevens door de formatering, zonder bestanden neemt het al een paar % in van je harddisk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan