harde schijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter Helm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Helm

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2005
Heb met norton ghost een image gemaakt van mijn harde schijf en op een andere gezet maar als ik deze aansluit op de pc dan start hij niet op en vraagt om een boot diskette die ik niet heb als ik de cd-rom van win.XP er in stop moet ik hem installere en dat is de bedoeling niet .
Wie weet er een oplossing?????

Het vervelende van ghost is dat hij ook de chipsetdrivers mee kopieert en alle andere drivers.
Als die andere pc een andere chipset heeft als jouw oude pc dan start deze inderdaad niet op.
Het werkt alleen als je twee identieke pc's hebt.

De image die ik gemaakt heb is van dezelfde pc als waar ik hem terug wou zetten omdat deze harde schijf groter is dus dit moet hetzelfde zijn maar hoe kan ik dan dat probleem tekkelen??????

ghost

Mischien moet je opstarten met de cd van norton ghost,groet johnnieboy

Hoi, ik werk altijd met true image (volgens mij is het principe hetzelfde). Bij true image MOET je een speciale boot cd aanmaken wil je een image terug kunnen zetten wanneer de pc niet kan opstarten (bv bij een lege harde schijf). Als ik jou was zou ik eens op een andere pc gaan kijken of je een bootcd moet maken bij ghost image en maak deze dan op die pc (bootcd werken op alle pc's).

Volgens mij moet dit gewoon werken.Om wat voor soort schijven gaat het en vertel even iets over je werkwijze.

Ingeval van IDE-schijven,het je na het terugzetten van de image de schijf wel weer als master gezet?

Greetz

Ik heb eens een beetje rondgekeken en het blijkt dat je moet opstarten met de cd die meegelevert is (waarschijnlijk dezelfde cd waarmee je de install hebt uitgevoerd).

Ik heb een IDE schijf maar ik heb een gratis programma van internet gedownload dus ik heb geen opstart CD hij vraagt wel naar een bood disk.
Dus waar zou ik deze kunnen vinden???
Alvast bedankt voor de goede hulp.

Lees mijn vorige reactie eens :rolleyes: . Probeer met de cd waarmee je de install hebt gedaan op te starten.

Ingeval van IDE-schijven,het je na het terugzetten van de image de schijf wel weer als master gezet?
Je geeft geen anrwoord op m'n vraag,dus dst schiet niet echt op :confused:
maar ik heb een gratis programma van internet gedownload
Misschien dat jij helderziend bent,maar ik niet,dus over welk programma heb je het.

het programma waar ik de harde schijf mee gekoöpieerd heb is GHOST van NORTON 2003 maar dit heb ik van internet gedownload en het staat nu op twee diskettes.
Ik heb geprobeerd om de pc er mee op te starten maar hij geeft de melding dat hij een fout in het opstartprogramma heeft van windows XP Deze fout is dat hij de boot diskette mist.Ik heb wel gezien dat alle programma's op de nieuwe harde schijf staan.
maar hij start er dus niet mee op als je hem als master er in zet?
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker wordt want anders weet ik niet hoe ik het uit moet leggen. Het is wel een IDE harde schijf van MAXTOR.
Groetjes HELM

ps Toen ik de schijf kopieerde was het de D: schijf en was hij ook als master ingesteld.

het programma waar ik de harde schijf mee gekoöpieerd heb is GHOST van NORTON 2003 maar dit heb ik van internet gedownload en het staat nu op twee diskettes.
Ik heb geprobeerd om de pc er mee op te starten
Met een Ghost diskette kun je de PC niet opstarten.
Toen ik de schijf kopieerde was het de D: schijf en was hij ook als master ingesteld.
Hoe de D: als master heeft kunnen staan begrijp ik niet helemaal,heb je dat soms gedaan voordat je de image ging maken?

Bij het installeren van XP op de D: schijf,zijn de opstartbestanden,te weten NTLDR,NTDETECT.COM en de BOOT.INI op de C: schijf gezet.

Als die C: schijf er nu niet inzit,dan vindt Windows de opstartbestanden dus niet.

Vertel dus even hoe dat nu met die C: schijf zit en hoeveel schijven je er nu in hebt zitten.
Deze info is nodig,om te weten welke keuze je moet maken in het startmenu van het fix-bestand.

De opstartbestanden kun je hier ophalen.

Voor op cd.Je weet hoe een iso te branden?Als image of beeldbestand,dus niet de iso slepen.
http://tinyempire.com/notes/files/fixntldriso.zip

Voor op een floppy.
http://tinyempire.com/notes/files/fixntldr.exe

Het bestand pakt zichzelf uit naar een diskette.

Greetz

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad de D schijf in moeten stellen als master.
Die D schijf moet dadelijk de C schijf vervangen omdat deze groter is.

Zet de C: schijf weer als master en kijk of je de installatie op de D: schijf kunt kiezen\opstarten.

De C schijf staat als C schijf en als master en de D schijf staat ook als master en is verdeeld in twee partities op de tweede partitie staat alles op wat ik gekopieerd heb ik kan dit wel zien maar ik weet niet hoe ik hem zo zou op moeten starten
Zelf heb ik nou zoiets kan ik niet beter alles er af gooien en opnieuw beginnen?

Sorry dat het even duurde,maar ik krijg om de een of andere reden geen e-mail notificatie :confused:
Zelf heb ik nou zoiets kan ik niet beter alles er af gooien en opnieuw beginnen?
Dat lijkt mij niet nodig,waarschijnlijk een kwestie van een regel bijplaatsen in de boot.ini

Deze staat op de C: schijf,als je de inhoud even hier plaatst kunnen we zien wat te doen.

Misschien moet je de verborgen bestanden nog even zichtbaar maken,om de boot.ini te kunnen zien.

Verkenner > Extra > Mapopties > Tablad Weergave,haal het vinkje voor
"Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen(aanbevolen)"weg en vink het vakje voor "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aan.

Laatst bewerkt:
In welke map kan ik dit bestnd vinden op de C schijf

De boot.ini staat niet in een map,je moet het gewoon op de C-schijf zien staan.Heb je de verborgen bestanden wel zichtbaar gemaakt.

Hier een afb. van een C-schijf.

Het is een afb. van een z.g.n. Ghost image,maar dat doet er niet toe,het is een beetje 'n zooitje op m'n C-schijf begrijp je ;)

Bijlagen

• C-schijf.JPG
    C-schijf.JPG
    48 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
IK heb wat kunnen vinden misschien heb je hier wat aan?
De tekst die ik kan vinden in het bestand is het volgende:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Bijlagen

• lokaal station C.JPG
    lokaal station C.JPG
    89,3 KB · Weergaven: 37
Op het plaatje zie ik geen boot.ini staan,maar ik ga er vanuit dat de boot.ini op de C: schijf staat.

Verander de boot.ini door er een regel bij te zetten.Dat kun je in kladblok doen.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Het verschil zit in " rdisk(1) " Schijven beginnen met tellen bij 0 (nul) en de partities gewoon bij 1.

Na de wijziging krijg je nu een booloader te zien tijdens het opstarten.Selecteer de onderste mogelijkheid en kijk of je XP op de D: schijf kunt opstarten.

Als dit lukt gaan we verder,want uiteindelijk moet de oude schijf weg,zo heb ik begrepen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan