Harde schijven blijven maar ratelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Sinds een paar weken maken de harde schijven (2 x 1,5 TB en 1 x 3 TB) een ratelend geluid (of 1 of 2 ervan). Merkwaardige is dat het met een soort golfbeweging gaat. Lastig uit te leggen, maar het geluid komt op, zakt weer weg en komt weer op...... Alles lijkt goed te functioneren, maar het hoort niet, lijkt mij....

Heb zelf het volgende gecontroleerd:
- In taakbeheer gekeken; percentage harde schijf staat (bij geen activiteit) op 1%, processor op 5% en geheugen op 30%. Ook nauwelijks activiteit bij 'indexeerfunctie'.
- met Hard Drive Inspector naar de activiteit van de harde schijven gekeken. Maar dat ziet er ook allemaal goed uit.

En... naar mijn beste weten ben ik virusvrij.. Controleer (naast F-secure) soms nog extra met Malwarebytes.

Werk overigens met Windows 8.

Maak ik me ongerust voor niets of is er mogelijk toch iets aan de hand?

Laatst bewerkt:
kleine kans, maar wellicht ben je gehacked en dient je pc bv als dump waar zo nu en dan bestanden naar geschreven ./ van gedownload worden.

gebeurt het ook als je in veilige modus bent opgestart?

Laatst bewerkt:
Auto defrag staat aan? standaard aan overigens.

Bedankt voor je reactie..

Heb gekeken naar de instellingen van defrag. Staat op 'wekelijks' en alle stations zijn 0% gefragmenteerd. Heb het maar op 'maandelijks' gezet, maar het lijkt mij niet de reden van de hoge schijfactiiviteit

Heb ook in TuneUpUtilities automatisch onderhoud, waaronder defragmenteren, uitgezet. Maar hij ratelt er nog lustig op los. Merkwaardig!!

kleine kans, maar wellicht ben je gehacked en dient je pc bv als dump waar zo nu en dan bestanden naar geschreven ./ van gedownload worden.

gebeurd het ook als je in veilige modus bent opgestart?

Bedankt voor je reactie..

Het lijkt iets minder in de veilige modus, maar ik denk dat er dan ook feitelijk minder schijfactiviteit nodig is..

Hoewel ik niets uitsluit, lijkt mij de kans dat ik gehacked ben toch erg klein. Ben een redelijk ervaren computeraar, die heel goed oplet met programma's downloaden en installeren. Als ik iets gedownload heb wat ik niet helemaal vertrouw, dan laat ik de bestanden nog even scannen door F-secure.

Maar ja, waar kan het dan wel aan liggen...

Laatst bewerkt door een moderator:
daarom vroeg ik ook in veilige modus op te starten.

wat je nog kunt overwegen is om de ratelende HDD (of doen ze het allebei?) in een andere pc te zetten en kijken of het daar ook optreedt.
Weet je meteen of het aan je HDD ligt of je PC

Hoe lang duren de ratelende episodes?

Laatst bewerkt:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb842062.aspx

Kijk eens met autoruns en process monitor wat er zoal mee opstart en bezig is

Ik heb wel eens vaker naar autoruns gekeken, maar daar ben ik toch net een iets te eenvoudige gebruiker voor. Ik durf daar niet goed aan te sleutelen.

Proces monitor bestaat denk ik niet meer in Windows 8 (weet dit niet zeker). Ik heb wel diverse keren naar 'Broncontrole' gekeken, waar ook honderden 'voor mij onbekende' processen getoond worden. Maar als ik dan kijk naar de cpu-belasting hiervan, is dit naar mijn mening erg laag. meestal is dat maar 2 of 3%.

Ik houd wel (via msconfig) nauwlettend in de gaten welke programma's 'mee' opgestart worden, en dat zijn alleen de noodzakelijke programma', zoals de virusscanner e.d. De rest heb ik uitgevinkt.

daarom vroeg ik ook in veilige modus op te starten.

wat je nog kunt overwegen is om de ratelende HDD (of doen ze het allebei?) in een andere pc te zetten en kijken of het daar ook optreedt.
Weet je meteen of het aan je HDD ligt of je PC

Hoe lang duren de ratelende episodes?

Goed idee! Ik heb drie harde schijven, waarvan ik er morgen twee (maar dan wel een voor een) zal ontkoppelen om te zien (horen) of het mogelijk aan een specifieke hd ligt. Je hoort dan natuurlijk van me...

Ik ben de pc-kast eens ingedoken, en na nog eens een keer goed geluisterd te hebben, leek het geluid niet van de hd's te komen, maar van de videokaart. Ik computer nu zo'n 28 jaar en meen toch wel te weten hoe een hd klinkt. Maar de (mijn) videokaart maakt echt een vergelijkbaar geluid. Nou, de kaart er maar eens uitgehaald, schoongezogen, wat schroefjes aangedraaid, maar het geluid blijft toch ongeveer hetzelfde. Het kan ook zijn, dat ik me er te veel op fixeer, en dat het allemaal wel mee valt. Ik denk dat het maar eens een tijdje aanzie.....

Ben wel benieuwd of 'jullie' dit herkenbaar voorkomt, of dat ik toch wel een hele bijzondere videokaart heb....

Laatst bewerkt door een moderator:
Al die tijd ons een beetje voor de gek houden, bedankt.:evil:

Last van een droog en versleten asje van de ventitator?
Of een smoorspoel die aan het resoneren is.

Hoewel het 'duiveltje' anders doet vermoeden, neem ik aan dat je het niet onaardig bedoeld.
Uiteraard was dit niet de bedoeling en het geluid lijkt echt veel op een ratelende schijf....

Graag wil ik nog om een adviesje vragen: Is het zinvol om 'nu al' naar een andere kaart om te zien. Of kan ik het gewoon even aanzien?
Heb nu een ongeveer 3 jaar oud Nvidia Geforce GTS 250.

Rest mij nog iedereen te bedanken die mij hebben geholpen bij dit probleem(pje).....

Gein.

Maare, haal de ventilator eraf en smeer dat asje eens, sticker even oplichten en een beetje siliconenspray inspuiten, siliconenvet is beter maar dan moet hij echt uit elkaar, of zet er een andere op.

Bedankt voor je advies....

Ik denk dat ik er maar een nieuwe in zet. Voor zo'n tientje of 3 heb je er al een...

Ik laat volgende week nog wel even weten of het met een nieuwe kaart opgelost is....

Laatst bewerkt:
@afarensis,
Ik heb een aantal berichten samengevoegd, indien er nog niemand gereageerd heeft na je laatste bericht kun je de knop bericht aanpassen gebruiken om nog aanvullende informatie toe te voegen.

Nieuwe videokeert erin gezet, en.... nu heerlijk rustig. Opgelost dus.

Nogmaals allen dank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan