Harde schijven kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dave36

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2008
Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier dus bij voorbaat mijn excuses als ik het een of ander niet goed doe of als deze vraag al eens is gesteld. (ik heb wel gezocht maar kon het niet vinden dus waag ik maar een gok :)

Ik heb 3 harddisks in mijn computer waarvan ik er 2 gebruik voor het opslaan van vanalles.
Misschien een beetje overdreven maar het heeft altijd goed gewerkt.

Nu heb ik waarschijnlijk een virus o.i.d. opgelopen (ging iets niet goed met mijn AntiVirus...); ik heb inmiddels wel allerlei Trojans en Wormen verwijderd.
Maar nu is het dus zo dat mijn C-schijf gewoon werkt en ik kan dus wel gewoon werken maar de 2 andere schijven (D en E) zijn niet meer te vinden. Ik kan ze met geen mogelijkheid meer tevoorschijn halen.

Mijn vraag is dan ook: 1) kan dit idd door een virus komen? en 2) is dit te herstellen of ben ik alles wat op de schijven staat/stond nu helemaal kwijt?

Ik hoop dat iemand hier wat duidelijkheid over kan verschaffen. (ik ben niet zo'n computer-techneut dus alles wat ik hier lees is, wat mij betreft, winst..:)

Alvast hartstikke bedankt!

Groetjes, Dave

ik zou het niet weten maar ik kan een gokje wagen:) maar de kans is klein dat het zo is...
je hebt waarschijnlijk wel een cd-rom schijf(schijf waar je je cd rom in stopt maar dat weet je wel denk ik:D)
als je aan de achterkant van die schijven kijkt zie je een mini chipje die mini chipjes bepalen wie de baas is op de pc heb je bijvoorbeeld 3 mini chipjes in de eerste schijf en 0 mini chipjes in de andere schijf 1 zou eventueel ook kunnen dan weergeeft de pc alleen de schijf met de meeste chipjes kijk is achter je harde schijf misschien zie je daar ook wel van die chipjes;) je moet dan zorgen dat ze allemaal evenveel chipjes der in hebben, maar ik heb vaak gehoord dat trojan virussen het meest actief hoewel ik hoor er om de minuut iets over het is zo dat je harde schijf dus kapot kan zijn door de schade van de virus daarom heb ik aan het begin geschreven dat de kans klein is maar ik hoop dat het goed komt...
veel succes:thumb::thumb:

Laatst bewerkt:
@araz

Doel je nou op jumpers?
Die heeft de TS neem ik aan niet veranderd.

@TS

Windows al opnieuw geinstalleerd?

ik zei tog de kans is klein maarja de pc deinstalleren is een optie maar dan ben je zowiezo je bestanden kwijt...:thumb:
maarja het is zo bij cd-rom stations maar ik heb me harde schijf in me pc zitte en ik hoef er geen meer bij ik heb er genoeg ruimte op dus ik heb z'n harde schijf niet egt bekeken maar ik d8 het kan misschien zo zijn.:D:D

Bedankt voor jullie snelle reacties!

@Araz: ik bedoel geen CD-Rom maar fysieke harde schijven. Ik begreep niet goed uit jouw antwoord of ij dat nou ook bedoelde, vandaar...

Als ik Windows opnieuw installeer heeft dat neem ik aan geen invloed op de andere disks dan de C-disk?
Ik bedoel, dan ben ik alleen kwijt wat op de schijf staat waar Windows op staat en niet wat er op die andere schijven staat, toch?
Dan zou ik dat eens kunnen proberen.

Zou ik daarmee die andere schijven weer te zien krijgen> Ik heb al gehoord dat het misschien zo is dat er op die schijven een essentieel stukje informatie is kapot gegeen/gemaakt...dan heeft herinstalleren niet zo veel zin, denk ik?

btw: wie of wat is TS? (ik ben nieuw, he...:)

Dave

Laatst bewerkt:
Hmm, daar heb je een punt. Is er geen mogelijkheid om de D en E schijf te formatteren?

TS=TopicStarter, jij dus:D

windows staat op de c schijf(harde schijf) dus dan vaag je dat weg met al je bestanden een idee is om de bestsanden van je pc op een cd te zetten en dan de pc te de installeren...oja en die ts= volgen mij: die mini chipjes waar ik het over had:p

TS is me nu duidelijk, bedankt.

Ik kan zelfs niet de schijven formateren (althans niet vanuit de "gewone" Windows-omgeving) omdat ze nergen meer te vinden zijn.

Ik heb nog wel de oude shortcuts staan met daarin rode vraagtekentjes en als ik daarop rechtsklik en "formateren" kies, krijg ik meteen een melding dat "het station waarnaar de snelkoppeling verwijst, niet gevonden kan worden"...

Mijn kennis gaat niet zover dat ik weet hoe ik die schijven zou moeten formateren buiten Windows om...

Dave

kijk in deze computer/apparaatbeheer/ide controllers.

desnoods de 2de ide controller (als de 2 schijven daarop aangesloten zitten) deinstalleren en weer installeren.
desnoods in veilige mode (F8) tijdens opstarten van de pc.

format zou ik voorlopig nog even niet overwegen.

kan gewoon een defecte ide controller zijn.

kan je vanavond echter niet verder helpen , ben druk met iets anders.

succes.

Hmm, Als je nu eens doet:

Start > Uitvoeren > typ:'cmd' > Ok > typ:'format d:' of 'format e:' > Enter

Kijk anders eens of de schijven nog in schijfbeheer staan...

EDIT: Probeer eerst die manier van pete eens, helemaal niet aan gedacht!

Kijk, zo leer je in korte tijd toch weer het een en ander!

Morgen eerst meer eens de optie van Pete proberen en kijken wat er gebeurt...bedank voor de tip.
En Jan en Araz natuurlijk ook bedankt voor jullie hulp zover!

Ik laat wel even weten wat de vorderingen zijn.

Greetz,

Dave

Wat staat er bij Schijfbeheer? (rechsklikken op deze computer, beheren,
Als je daar de (fysieke, niet logische) schijven ook niet ziet staan, hoef je ook niet te proberen ze te formatteren, dan kan het inderdaad een kapotte controller zijn.
Mocht je nu wel de schijven zien, maar staat er dat ze niet geformatteerd zijn of zo, zoek dan eens een disktool/partitie fixer, bv testdisk 6.x
Formatteren kun je altijd nog, en daarna wordt het alleen maar lastiger om de data te recoveren.

Hoi, ben ik weer...

ik wil graag Pete's optie uitproberen. Als ik naar apparaatbeheer/IDE ATA/ATAPI controllers ga, zie ik twee opties:

de eerste is "Inter(R) 82801BA Ultra ATA Storage Controller - 244B" en de tweede is
"Primair IDE kanaal"...

Het lijkt mij dat ik de eerste gewoon met rust moet laten?
Zou ik graag even zeker weten voordat ik nog meer naar z'n grootje help.

Alvast bedankt weer.

Dave

Ik neem aan dat je C schijf, een ata exxemplaar is, dus dat je die met rust moet laten. Zijn die D en E schijven eigenlijk 2 losse schijven of 2 partities op 1 schijf?

Want ik vind het vreemd dat er geen secudair IDE kanaal is...(Of is dat er wel)

Of, wat ook kan, heb je een cdrom/dvdrom speler, of beide?

Kijk trouwens eens bij:

Start > Coniguratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Opslag > Schijfbeheer

Staan daar de D en E partities/schijven wel?

1000 maal excuses!
ik zou jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen; bne daar nooit meer aan toe gekomen.:(
Gelukkig krijg je na verloop van tijd een berichtje van het forum...

De status is: ik heb de 2 extra schijven eruit gehaald, voor dezekerheid ook Windows opnieuw geinstalleerd en daarna de schijven 1 voor 1 weer terug geplaatst.

Met schijf nr2 geeft dat geen probleem, deze is ook weer te benaderen en werkt dus gewoon wer.
Zogauw ik nr 3 erbij zet gaat het mis...dan wordt ook de 2e schijf niet meer herkend.

Inmiddels heb ik weer allerlei adviezen en tips gekregen varierend van een probleem met het moederbord tot een voedingprobleem.

Maar goed, behalve die 3e schijf werkt alles weer; ik denk dat ik nog ga proberen die schijf in een andere PC te schroeven en kijken wat het wordt. Wordt dat ook niks, dan is het gewoon vette pech hebben.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Dave

Heeft er iemand aan je schijven gezeten? Want dan kan het best zijn dat wat araz zij klopte en dat je bijvoorbeeld 2 keer een schijf op dezelfde jumper hebt aangesloten.Kijk ook even in je bios(f2 of del. indrukken bij starten) of je schijven daar herkend worden.

Veel succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan