Harde schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartpigge

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2002
Hallo ik heb een vraagje,
Ik heb pas een nieuwe pc gebouwd, ik heb een msi neo moederbord, een p4 2.8 processor, een sata 120gb maxtor harde schijf en een oude 20gb maxtor harde schijf. Nu is het probleem het volgende. Mijn bios ziet de sata schijf als primary ide master schijf. De 20gb en cd romspeler zitten samen op 1 kabel op de secondary als master en slave. Bij het opstarten duur het ontzettend lang, ongeveer 30 sec voordat hij de 20gb schijf en cdrom heeft gevonden. Als ik een van de beide (cdrom of 20gb schijf) van het kabeltje afhaal, dan gaat het wel snel. Is dit altijd zo als je twee apparaten op 1 kabel aansluit of is er wel wat aan te doen. Ik kan de 20gb schijf niet als slave naast de sata 120gb op de primary ide zetten, dat lukt op geen enkele manier in de bios. Het was me op een gegeven gelukt om de 20gb op ide3 te zetten en cdrom op ide4, maar die zijn fysiek niet aanwezig en windows kan dan niet meer opstarten.

Heeft iemand een ideetje?
Oh ja, en het hdd ledje werkt niet op de sata, wel op de 20gb schijf, iemand hiervoor een oplossing misschien??

Even voor de zekerheid: Windows staat op de nieuwe HDD?

Volgens mij maakt het in snelheid niets uit of je die HDD en cdrom-drive samen op de secondary master hebt.

Je schrijft: "Nu is het probleem het volgende. Mijn bios ziet de sata schijf als primary ide master schijf."
Ik zie niet wat het probleem is in aanmerking genomen dat die HDD inderdaad is aangesloten als primary IDE.

Is je cdrom-drive wel helemaal in orde?
Staat je cdrom-drive wel ingesteld als slave (en je kleine HDD als master)??

Ja windows staat op de nieuwe hdd. Het probleem is ook niet dat de sata schijf op de primary master zit, ik zou graag willen dat die cdrom en de oude hdd niet samen op 1 kabel zitten. Als ik nl opstart met op die kabel bv alleen de cdrom, dan gaat het snel, evenals met alleen de oude hdd op die kabel dan gaat het ook snel. Heb ik echter de oude hdd en de cdrom samen op 1 kabel dan duurt het wel 30 seconden voordat hij de oude hdd en cdrom heeft gedetecteerd.
Daarom zou ik graag willen dat ik de sata als primary ide master had met daarnaast de oude hdd als primary slave, en dat lukt me niet.

De Sata schijf is aangesloten op de sata poort die hiervoor bedoeld is, met een 7-pins stekkertje.

Aha, daar ligt het niet aan.
Als die cdromdrive en kleine HDD allebei goed zijn ingesteld (achterop, met de dipswitch) kan er geen probleem zijn, bij mijn weten.

Kun je niet de kleine HDD als slave op de primary IDE connector aansluiten en de cdrom als slave of master op de secondary? (Dan moet je de HDD-dipswitch verzetten.)

Nope dat wil niet,
Als de sata schijf primary is dan is standaard de tweede sata connector primary slave....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan