Hardeschijf erbij

Status
Niet open voor verdere reacties.

galiorix

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2006
Hoi,
Omdat een tijdje geleden mijn hardeschijf begon te kraken en het opstarten niet meer soepel verloopt (hij start nu helemaal niet meer op:() wil ik graag een nieuwe HD er extra op aansluiten zodat ik mijn computer weer kan gebruiken. Ik heb alleen een paar vraagjes:
mijn huidige HD zit in zo'n aansluiting waarvan er naast die nog 3 zijn.Hij zit er in met een (rode) SATA kabel maar dat weet ik niet zeker. Moet ik dan die nieuwe in een bepaalde stekker doen of niet? En kan ik tijdens de installatie van Windows probleemloos kiezen op welke hardeschijf ik wil Windows wil hebben? Moet ik de hardeschijf op master of slave zetten in de BIOS? En als laatste: ik heb bij mijn computer een CD met allemaal drivers gekregen voor mijn computer, onderandere van de CPU en videokaart maar werkt de computer ook gewoon probleemloos met alleen die Widows installatie?

Alvast heel erg bedankt!
Greetz

Dat is wel een erg warrig verhaal en vragen waar je mee komt.

Je hebt SATA schijven en IDE schijven, de eerste met een smalle lintkabel en tweede met een brede 80 polige IDE kabel.

Indien in de bios de mogelijkheid hebt om de SATA controller op IDE modus te zetten kun je zonder meer windows erop installeren, met later wel de moederborddrivers van die CD.

Geen IDE modus voor de SATA controller, dan dien je een driverflop te hebben en bij het begin van de installatie van windows via F6 die te laden.

Ook heb je geen master of slave bij SATA, alleen virtueel via de bios van bepaalde SATA controllers, omdat er van die aansluitingen niet geboot kan worden en is eigenlijk alleen van toepassing op IDE schijven d.m.v. de jumpersettings.

Onbegrepen vragen:
mijn huidige HD zit in zo'n aansluiting waarvan er naast die nog 3 zijn
Watte?
Hij zit er in met een (rode) SATA kabel maar dat weet ik niet zeker
Dat moet je wel zeker weten, openmaken dus.
En kan ik tijdens de installatie van Windows probleemloos kiezen op welke hardeschijf ik wil Windows wil hebben?
Met 1 schijf?
Moet ik de hardeschijf op master of slave zetten in de BIOS?
Zie 1e antwoord.
En als laatste: ik heb bij mijn computer een CD met allemaal drivers gekregen voor mijn computer, onderandere van de CPU en videokaart maar werkt de computer ook gewoon probleemloos met alleen die Widows installatie?
Die krijg je er niet voor niets bij.

Sorry voor de onduidelijkheid maar bedankt voor het reageren. Aangezien het dus geen 80 polige kabel is, is het dus een SATA kabel. Omdat je sommige vragen niet helemaal snapte zal ik ze even toelichten (ik geef toe dat ze niet helemaal duidelijk waren, vandaar)
En kan ik tijdens de installatie van Windows probleemloos kiezen op welke hardeschijf ik wil Windows wil hebben?
Wat ik vergeten te vermelden was dat ik nu al 1 hardeschijf heb aangesloten en er dan die nieuwe nog bij komt. Kan ik tijdens de installatie van windows de schijf kiezen waar Windows op moet komen?
Moet ik de hardeschijf op master of slave zetten in de BIOS?
Ik heb er dus al een hardeschijf inzitten maar die kan niet meer booten. Als ik die nieuwe erbij doe, wat moet ik dan wijzigen in de BIOS? Ik heb volgens mij Award BIOS 6.00 nog wat.

Greetz

Ik snapte de vragen wel hoor, ze waren alleen vreemd geformuleerd.

Je hangt de schijf waar windows op moet komen aan de eerste SATA connector, indien je in de bios mogelijkheden hebt om schijven op slave te zetten dien je dat niet voor deze te doen, dat is meer voor data schijven aan de connectors 3 t/m tig.

Je kunt die oude eraf halen en later toevoegen als windows en de drivers zijn geïnstalleerd.

Ok, dan weet ik voorlopig genoeg. Super bedankt voor je hulp :D

Greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan