Hardeschijf in PIO-Mode

Status
Niet open voor verdere reacties.

broodjeham

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2007
Hallo mensen,

Ik heb een aantal weken geleden een vervelend probleem met mijn computer gehad. Hij liep zo'n beetje iedere minuut vast en was zeer traag. Toen heb ik dus windows XP opnieuw geinstalleerd maar dit hielp niet. Vervolgens de computer naar een reparatiezaak gebracht en daar bleek dus dat 1 van de 2 hardeschijven in de computer kapot was. De kapotte hardeschijf was de schijf waar windows NIET op geinstalleerd stond. Ze hebben deze schijf er toen uitgehaald en nu heb ik dus een computer met 1 harde schijf.
Alle problemen die deze kapotte schijf met zich meebracht waren opgelost en de computer is sindsdien niet meet vastgelopen.

Maar, sindsdien lijkt het wel alsof de overgebleven hardeschijf heel traag is. Als ik bijvoorbeeld een mp3-bestand afspeel in iTunes dan hapert het nummer bij het opstarten van het nummer heel erg en vervolgens tijdens het nummer ook af en toe (helemaal als ik tijdens het afspelen nog een ander programma opstart). Ik heb dus al heel wat forums enzo gelezen en kwam ergens tegen dat dit aan een "PIO-mode" zou kunnen liggen.
Ik begreep ook dat deze mode iets te maken heeft met de snelheid waarmee een hardeschijf gelezen kan worden.

Als ik bij apparaatbeheer ga kijken dan verschijnen er 3 "apparten" als ik op het 'plusje' voor "IDE ATA/ATAPI-controllers" klik. Namelijk de volgende drie:
-Intel(R)82801EB Ultra ATA Storage Controllers
-Primair IDE-kanaal
-Secundair IDE-kanaal

Als ik vervolgens bij de eigenschappen van het primaire IDE-kanaal kijk en dan het tablad 'geavanceerde instellingen' zie ik twee hokken met de namen:
-apparaat 0
-apparaat 1

En bij apparaat 0 staat dan als huidige overdrachtsmodus: PIO-Modus.
Bij apparaat 1 staat: Niet van toepassing.

Bij het secundaire IDE-kanaal staan beide modussen op Ultra DMA Mode 2.

Ik heb dus begrepen dat de overdrachtmodus "PIO" de oorzaak van mijn probleem zou kunnen zijn. Maar het lukt me niet om deze mode te veranderen.
Ik heb het ding al ingesteld op: "DMA, Indien beschikbaar" maar dat helpt niks.
Ik heb ook al in de BIOS gekeken maar daar kan ik ook niks vinden.

Het gaat om een Fujitsu Siemens Scaleo T met 1gb Ram geheugen en 3 GHz. En sinds kort dus nog maar één hardeschijf.

Alvast heel erg bedankt voor hulp!

Dat een harde schijf op pio modus loopt, kan diverse oorzaken hebben, waarvan de kabel de belangrijkste is, deze wisselen, zou het probleem op kunnen lossen.

Andere oorzaken, de interface van de harde schijf, de IDE controller op het moederbord, of de goede IDE/CHIPSETdrivers zijn niet goed geïnstalleerd, waarvan de eerste twee, weinig valt te doen.

Ook even kijken of die schijf aan het eind van de kabel is aangesloten, daar kan ook nog het probleem liggen.

Probeer ook deze regfix even, download het bestand, en dubbelklik het, en laat de veranderering aan het register toe.

Lange Pier je bent mijn held!
dat regfix ding heeft het probleem opgelost! harstikke bedankt :D ik ben echt heel blij nu
:thumb: :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan