Hardeschijf iomega piept en hi is niet herkenbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

MMarina

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jan 2015
Hallo,
Ik heb een oude iomega hardeschijf ( 10 jaar?) vol van films en foto's. Vorige jaar heb het laatst gelezen. Nu, als ik hen aam de laptop aansluit piept hij en hij niet herkenbaar. Ik heb geen voeding kabel. Als ik hem met usb aan de 5V voeding aansluit piept hij weer. Help, is alles verloren? Wat moet ik doen? Bedankt.

Nu piept hij niet als hij aangesloten is aan de voeding via usb uitgang, maar mag dat zo staan? Hij heeft een andere ingang (rond) voor de voedingskabel.

Hallo

"Ik heb een oude iomega hardeschijf "

En ...

"Hij heeft een andere ingang (rond) voor de voedingskabel. "

Mits er een voedingsingang voorzien is , en met de ouderdom van deze harddisk casing , mag je er gerust van uitgaan , dat deze een aparte voeding nodig heeft ....

In de loop der jaren had je 5V/12V ronde stekkers .... de meer recentere waren blij met een enkele voedingsspanning van 12v.

Zo goed als zeker zal dit vermeld zijn op de casing.

In extremis kun je de harddisk uitbouwen , en direkt aansluiten in de pc. (vermoedelijk zal dit een i.d.e. schijf zijn , en geen s.a.t.a.)

Indien je twijfelt aan jezelf ... laten uivoeren/controleren door iemand met de nodige ervaring.

Peter

Bedankt Peter. Mijn schijf is 6 jaar oud en ik heb hem altijd zonder voeding gebruikt - met de usb in de laptop. Laatste keer ongeveer 10 maanden geleden en sindsdien niet meer. Dezelfde laptop waarom kan dat niet meer innens? Heb ik nog kans om mijn foto's en films terug te krijgen? Ik wilde net een nieuwe schijf kopen om alles netjes weer op te slagen..:(

Hey MMarina,

is het een kleine portable iomega-schijfje ? Zo heb ik er eentje en er hoort een speciale USB-kabel bij.
Aan de ene kant een mini-USB gaat in de schijf en
aan de andere kant twee USB stekkers (ééntje voor de data en eentje om extra stroom uit een tweede USB-poort te halen).

Als ik de schijf alleen met de eerste USB-stekker aansluit, dan piept die ook wegens te weinig stroom.
Zo'n kabeltje kan je in elke computerspeciaalzaak kopen/bestellen.

Groeten,
Marnik

Bedankt Marnik,
Dat kabel heb ik ook. Inmiddels heb de HD aangesloten zoals jij voorstelt en de piep is weg, maar de HD zie ik nergens in mijn Computer. Wat nu?

Heb ik nog kans om mijn foto's en films terug te krijgen? Ik wilde net een nieuwe schijf kopen om alles netjes weer op te slagen..:(
Daar staat het forum helaas vol van...

Tip: ook al zie je hem niet in mijn computer, mss is wel zonder schijf letter te zien in Schijfbeheer, via Mijn computer... daar op met R-muis kiezen voor beheren en dan kiezen voor schijfbeheer. Als ie daar wel staat maak je een kansje met recovery software als Tesdisk en GetDataBack (voor FAT32 of NTFS, dus wel weten en is niet gratis, wel een trial daar te downloaden).
Lastige programmas voor onervaren mensen, dus vraag iemand in de buurt; via het forum lastig om compleet te zijn...

Laptop herkent de schijf blijkbaar niet.
En is dat zo met ALLE USB-poorten op je laptop ?
Zoja: Wat gebeurt er als je de laptop helemaal heropstart terwijl de schijf met beide stekkers blijft aangesloten ?

Bedankt. Andere usb poorten maken geen verschil. Volgens mij zie ik hem niet in de Disc Management (engelse versie). Ik zie Disc 0 C: en system reserved (dat is niet mijn HD, toch?)

Ik heb mijn HD gevonden - met alle files daarin. De oplossing was om de laptop te herstarten met de HD en zijn voeding kabel aangesloten. Bedankt Willema!!

Zo zie je maar weer hoe snel het soms opgelost is.
In je beginposting kun je je vraag op "opgelost"zetten. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan