Hardeschijf klik/start geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Syntasu

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2014
Hey Helpmij'ers,

Na een hele lange tijd (2007-2008 ergens) heb ik toch jullie hulp weer nodig.
De afgelopen tijd (afgelopen 2-3 maand) heb ik gemerkt dat me PC eens in de zoveel tijd compleet vast loopt.
Het rare is tijdens het vastlopen hoor ik uit me computer kast een geluid wat erg lijkt op een hardeschijf die begint te draaien. Vooraf gaande is er een klik geluid.
En 2-3 seconden nadat ik het geluid hoor begint me PC ook weer te reageren.
Ik weet niet 100% zeker of het mijn hardeschijf is, het zou ook andere componenten kunnen zijn.

Info over hardeschijf:
- Samsung HD502HJ 500,1GB (Waarvan 499,999mb bruikbaar)
- Operation hours: 11886h en 2362x ingeschakeld.
- Gebruikt SMART.
- SATA 3.

Zelf heb ik naar een aantal dingen gekeken:
- Hybernation/Energie besparing, heb ik op zich uitstaan en maakt het klopt ook niet want dit probleem gebeurt midden in een game. (die op de schijf staat).
- Voltages die teveel afkwijken. Met HW monitor gekeken wat de voltage waren en dit is het resultaat: http://i57.tinypic.com/bzs6q.png.
Wat ik wel opmerkelijk vond dat dat mijn 12v ongeveer 0.4v mist (zonder marge van 0.1v), maar dan zouden andere componenten ook last van hebben of is hardeschijf hier erg gevoelig voor?
- Dat de hardeschijf echt het loodje legt, heb met CrystalMarkInfo een scan gedaan en hier het resultaat: http://i59.tinypic.com/eg22vt.png.
- chdsk vertoont ook niks raars.

Mijn vraag voor jullie:
- Iemand met zelfde ervaring/probleem, zoja wat kan ik verwachten?
- Zou ik dit kunnen verhelpen (als het een typische harddrive end of lifecycle ding is).
- Moet ik me zorgen maken over me PSU i.v.m. 12v rail?

Heb btw al een backup gemaakt van schijf, als het uiteraard een probleem is met ouderdom zal ik hem z.s.m. vervangen.

Met vriendelijke groet:

Syntasu.

klikgeluid is bijna altijd de harde schijf en dat moet gelijk de wakeup call voor jou zijn: deze schijf kan elk moment dood neervallen. Gelukkig heb je al een back-up gemaakt :thumb:

SMART laat niet veel bijzonders zien, hoewel ik de temperatuur wat aan de hoge kant vindt. Dat gezegd hebbende: het tikken komt meestal van het bewegen van de header, dus dat vertaald zich vaak niet in de SMART.

Inderdaad, ik ben het met K1pje eens, je mag al blij zijn nog wat te backuppen van een tikkende harde schijf, wat ze ook wel noemen 'The tick of death'.

Inderdaad, ik ben het met K1pje eens, je mag al blij zijn nog wat te backuppen van een tikkende harde schijf, wat ze ook wel noemen 'The tick of death'.

Dankje wel voor jullie reacties.

Echt denk ik niet dat dit een geval is van "Click of Death". Deze term is meer van toepassing wanneer de schijf herhaaldelijk klikt. Van doet dit eens in de zoveel uur.
Het rare is dat ik hem ook niet hoor uitgaan of dergelijk. PC loopt vast, vervolgens hoort er een klik en meteen erna begint de schijf als een gek te draaien.
Hij is ook ongeveer +- 1000 uur over de aangeraden bedrijf's uren heen.

En is 25 graden echt aan de warme kant, kamer temperatuur is al 22-23 graden.

Nogmaals bedankt mvg,

Syntasu

Klikken die niet zo vaak voorkomen wil wel zeggen dat er naar de startsector wordt gezocht, de arm gaat dan naar de uitgangs/beginstand, die klik hoor je dan.

Overigens maakt het niet uit wat het verder is, een klik en dat snel spinnen is niet goed, harde schijven kosten tegenwoordig niet erg veel meer, zou hem vervangen.

Ik zal de schijf z.s.m. vervangen, dankje wel Lange Pier voor de goede technische uitleg!

En natuurlijk K1pje en Domero ook!

#opgelost.

Dat hij af en toe tikt wijst op een calibratiefout en leidt uiteindelijk naar the tick of death.
Dit wil zeggen dat hij soms denkt op een andere sector te zitten dan ie daadwerkelijk zit.
Dit is een serieuze fout, en ik raad je dus aan deze schijf te backuppen en ritueel te vernietigen, met zoveel mogelijk fireworks.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan