hardeschijf met een tik

Status
Niet open voor verdere reacties.

fcgrunn

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2004
Berichten
509
Ik heb hier al een keer eerder een vraag gesteld over mijn hardeschijf.

Nu heb ik mijn pc net voor de 2e keer weer terug en hoor ik een tik, dus heb ik een mail gestuurd naar Media markt (waar ik dus niet weer heenga ..(piep)..winkel)

zei zeggen dat het normaal is dat er bij een bepaalde hardeschijf af en toe een tik in voorkomt.

ik heb hier nog nooit van gehoord, klopt dit?
 
Ik heb hier al een keer eerder een vraag gesteld over mijn hardeschijf.

Nu heb ik mijn pc net voor de 2e keer weer terug en hoor ik een tik, dus heb ik een mail gestuurd naar Media markt (waar ik dus niet weer heenga ..(piep)..winkel)

zei zeggen dat het normaal is dat er bij een bepaalde hardeschijf af en toe een tik in voorkomt.

ik heb hier nog nooit van gehoord, klopt dit?


ik vrees voor je dat je hdd er weer mee gaat stoppen. je kan het beste nu al wéér een nieuwe hdd halen, want ik heb net meegemaakt hoe het gaat als je hem zn gang laat gaan..

wat je ook nog even kan proberen is de stroomvoorziening veranderen. dus ff een ander stekkertje in je hdd doen..
 
Ik vindt het vreemd allemaal,

mijn pc is 2x weggeweest, is de hardeschijf vervangen.....maar van mediamarkt krijg ik het antwoord:

Het is best mogelijk dat de fabrikant er bij de laatste reparatie een ander type harde schijf in gezet heeft. Het wil nog wel eens gebeuren dat een fabrikant overstapt naar een ander type, als het type dat bij aanschaf in uw pc zat, niet goed bevalt of gewoon niet langer gemaakt wordt
Zoals gezegd, geven sommige typen harde schijven zo'n tik bij het hercalibreren van de koppen. Tevens gebruiken verschillende typen harde schijven vaak ook verschillende controllers om die harde schijven aan te sturen. Het omlaag gaan in toeren is iets dat heel veel harde schijven doen. Die beginnen met een heel hoog toerental (de spin-up), daarna valt het toerental even bijna helemaal weg (de spin-down), waarna het toerental weer omhoog gaat als er weer van de harde schijf gelezen moet worden (bij het opstarten/inloggen van Windows). Dit is geen defect, maar de normale werking van die typen harde schijven
Dat is ook waarom het (soms) bij het opstarten van windows even lijkt alsof de pc vast blijft zitten. Dan is de harde net even op het lage toerental (spin-down) en moet hij weer op snelheid komen voor normaal gebruik

Klopt dit verhaal, of is het wat jij zegt alwéér de hardeschijf??
 
Download "SeaTools Desktop Edition" plaats een floppy dubbelklik op het bestand en de floppy word geschreven.
tel in de bios in dat de pc moet opstarten vanaf de floppydrive en start de pc op.
 
ik moet het met een cd doen want in mijn pc zit geen floppydrive meer :p
 
Alternatief programma: www.hdtune.com

Selecteer de juiste harde schijf, en ga naar tabblad Health om te kijken of er wat in het rood staat.

Overigens heeft mijn computer eens in de zoveel tijd ook zo'n 'tik' op de harddisk. Ik denk dat dat met calibreren te maken heeft, en het heeft (bij mij) ook totaal geen negatieve werking.

Voor je informatie: Ik heb een Maxtor IC35L120AVV207-1 harddisk (120 GB).

Succes,

Tijs.
 
Er is momenteel nog niets aan de hand: Rood is foute boel. Eventueel kijk je op de site van HDTune in de FAQ sectie voor een mogelijke verklaring wat alles betekent.

Verder is het gewoon een kwestie van eens in de zoveel tijd het programma opstarten en even kijken naar het Health tabblad om te kijken of er wat gewijzigd is.

Tijs.
 
Toch beste tooltje van fabrikant gebruiken, als die zegt dat er iets mis is, komt Mediamarkt niet meer weg met een standaard mailtje.

@ jozo,

Ik wil wel het tooltje gaan gebruiken, maar floppydrive heb ik niet meer....en 2e optie om te downloaden is een iso bestandje van seagate....

maar dan zit ik met hoe maak ik een bootable cd want dat moet het zijn, ik heb al een cd gebrand maar die pakt hij dus niet....wie kan mij dit uitleggen?

verder bij western digital moet ik uit een keuze menu een keuze maken, maar weet niet precies welke ik moet hebben voor hdd tester (WDC WD2500JS-00NCB1)
 
ik heb de seagate tool gebruikt, en deze gaf verder geen fouten aan, dus dat scheelt:)

maar wat zijn normale temperaturen voor de hardeschijven?

mijn seagate is nu 44 graden
en mijn western digital is nu 50 graden

ik heb het programmatje hddhealth op de pc gezet en die geeft aan dat 50 graden te warm is, klopt dit?

De pc is een dik uur niet gebruikt hij heeft wel aangestaan.

zijn dit normale temperaturen???
 
Zo vanaf 55 graden wordt het mogelijk linke soep.

The temperature of the hard disk should not exceed 55°C

Anders maak je hdtune gewoon klein, en laat je het meelopen met je normale pc-operaties. Worden de harddisks naar het idee van het programma te warm, krijg je vanzelf een waarschuwing.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan