Hardeschijf naar de kl*te?

• Onderwerp starter Onderwerp starter S0et
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

S0et

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jul 2009
Goedenavond,

Nadat ik een flink aantal problemen met mijn pc heb kunnen oplossen met googlen, waarmee vaak naar deze site werd verwezen, zit ik nu toch echt met een probleem wat ik niet meer op kan lossen:

Toen ik na het weekend mijn PC weer aanslingerde, merkte ik meteen al dat er iets mis was.. hij startte heeeel langzaam op en het duurde een paar minuten voor ik uberhaupt iets aan kon klikken in mijn beeldscherm, de taakbalk kon sowieso niet omdat daar het zandlopertje bleef lopen..

Na een tijdje kon ik weer klikken en besloot ik een spelletje op te starten, WoW :o in dit geval, maar tijdens het spelen hoorde ik ineens dat de herrie die mijn coolers normaal maken (Zalman VGA en CPU paar maanden terug erin gezet, die altijd vol staan te blazen, en de standaard cooler die ik er ook in heb laten zitten) ineens in vele Db afnamen en eigenlijk zo goed als stil werden, wat resulteerde in het vastlopen van het spel en de pc die na enkele minuten uit zichzelf opnieuw opstartte.

Nadat ik een paar keer opnieuw opstartte bleef dit zo doorgaan, en soms als ik even wegliep met alleen een internet browser hij steeds opnieuw bleef opstarten, systeemherstel bood helaas ook geen uitkomst.

Ik besloot meteen alles ervanaf te halen en op mijn externe hdd te gooien, dus ik kon niets van belang verliezen.

Schijfopruiming en defragmentatie hielpen ook voor geen meter meer, en daarop besloot ik over te gaan tot het formatteren van de schijf, omdat een soortgelijk probleem wat ik een jaar terug had ook op deze manier opgelost kon worden.

Nadat ik er eerst voor koos 2 partities te maken, 1 van 20 gb en de andere van 210 gb, besloot ik de eerste via snel formatteren te starten, dit stopte steeds op 20%(ook als ik maar voor 1 partitie koos), daarop probeerde ik het via het normale formateren, wat tot 100% goed ging maar alsnog dezelfde foutmelding gaf als bij de snelle versie:

"Setup kan de partitie niet formatteren. De schijf is mogelijk beschadigd"

Na wat googlen ging ik over op de "reparatie" optie en daar vulde ik "chkdsk /r en /p" in maar die startte niet eens in %en maar gaf gelijk aan dat "het volume lijkt een of meer onherstelbare problemen te hebben".

Ik hoop dat iemand nog iets van een advies kan geven...

Alvast bedankt...

ik vertel even het hele verhaal, zodat mensen meteen kunnen zeggen dat ik een aantal dingen die ik heb gedaan nooit meer mag doen als er weer zoiets gebeurd met mij (nieuwe?) harde schijf..

t gaat trouwens om de installatie van Windows XP op mijn Fujistu Siemens, Pentium 4..

Goedemorgen,

Welkom op Helpmij,

Om zeker te weten of je hd kapot is staan er vaak een programma op de site van desbetreffende hd om je hd te testen.

Misschien eerst dat proberen en verder zie ik niet wat je verkeerd deed.
En een partitie van 20 gig is denk wat aan de kleine kant om je besturing op te zetten
Ik zou naar de 40 a' 50 gig gaan komt altijd meer bij als dat je denkt.

Modag

Laatst bewerkt:
Zoek naar "Hiren's bootcd 9.9". Download de iso en brand op een cd.
Start de pc op van de cd en gebruik het programma MHDD (onder Harddisk tools)

Selecteer de schijf en gebruik functie toets "F4" en nogmaals "F4"
Dit programma scant de hele schijf op fouten (bad blocks).

Er staan ook test programma's van diverse HD merken op de cd.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de snelle reply's, ben nu alleen net pas thuis en kon er dus net mee beginnen.

ik heb inmiddels hiren boot cd 9.9 gebrand en opgestart vanaf de cd.

ik kon nergens f4 drukken dus heb ik HDD Regenerator v1.61 laten draaien,
hij scant nu alleen een geeft de bad sectors aan van de harde schijf, hij draait nu op zo'n 50% en heeft al 2 bad sectors gevonden...

Hallo

Je vermeld jammer genoeg geen merk/ouderdom v/d betrokken harddisk.

Persoonlijk zou ik het volgende doen:

Diagnose software v/d harddisk fabrikant erop loslaten .

Cristaldiskinfo eens laten draaien op p.c. (geeft nog meer nuttige info fysieke staat h.d.d.)

Harddisk traag formateren (volledig) , zo worden alle "bad clusters" gemarkeerd als slecht , en worden deze in theorie niet meer gebruikt.

P.s.: trillingen , schokken , te hoge temperatuur zijn de meest voorkomende oorzaken van vroegtijdige "bad clusters" .

Peter

Het probleem is opgelost of bestaat nog steeds.

Opgelost? Vermeld hier dan wat die oplossing was, zo hebben degenen die gereageerd hebben en andere gebruikers er ook wat aan.

Bovendien is het wel zo netjes om dan de vraag als 'opgelost' aan te geven.

sluit maar

Harde schijf bleek inderdaad kapot te zijn,

heb mijn pc na allerlei tests waar dit uit bleek weggebracht en binnenkort zit er een nieuwe in.

excuus dat ik dit niet even gemeld heb..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan