Hardeschijf RAID

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn2901

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2010
Ik ben van plan een nieuwe hardeschijf aan te schaffen
maar op veel site zie ik "ik heb hem in RAID 0 zitten"
wat is RAID precies?
Mijn moederbord kan 6 x SATAII 3.0 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5 and Intel® Matrix Storage), NCQ, AHCI and Hot Plug functions.

RAID-0 (ook bekend als "striping") zet enkele disks in een array als een grote disk.

De kleinste disk capaciteit in de array bepaald de omvang van dit RAID systeem. Als je bijvoorbeeld een 1GB, 2GB en een 5GB drisk in een RAID-0 array zet, dan zal de PC een disk zien van 3GB (1GB x 3) t.o.v. de 8GB die maximaal beschikbaar kan zijn.

RAID-0 is ongeveer 2 keer zo snel als een enkele disk. De scnelheid wordt in basis gehaald doordat met; byte1 naar disk1, byte 2 naar disk2, byte3 naar disk1 , etc. stuurt. Hierdoor is de helft van de snelheid nodig voor disk 1 en de andere helft voor disk 2.

Aangezien de PC een hogere snelheid aan kan, zien we dat de snelheid van de array de som van de maximale snelheden de individuele disks in de array kan zijn.

Bron: http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php#0

Kun je eventueel nog even kijken voor alle informatie hierover :)

Hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Laatst bewerkt:
Dus al ik het goed begrijp als ik 2 hardeschijven aansluit kan ik raid instellen?
Ik heb nu nog 1 hardeschijf van 80gb er in zitten en er komt er 1 van 500gb bij hoe krijg ik dat in raid 0??

Laatst bewerkt:
@Dennis, mij is altijd uitgelegd dat Raid het beste werkt als je 2 identieke schijven gebruikt om Raid mee te gebruiken.

Ik heb nu nog 1 hardeschijf van 80gb er in zitten en er komt er 1 van 500gb bij hoe krijg ik dat in raid 0??
Zoals dennis al aangeeft, dan houd je 1 schijf van 160 GB over (2x 80) is een beetje zonde van je 500GB +80gb = 580gb schijfruimte natuurlijk

ooh oke maar als ik de nieuwe gwn in een sata poort prop krijg ik geen raid gedoen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan