Hardeschijf uitbreiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter2014

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 sep 2013
Beste Forum-leden,

Ik heb momenteel een systeem met de volgende opstelling
2x 146GB (in mirror) voor het besturingssysteem
3x 300GB (RAID5) SAS voor mijn overige bestanden

Ik loop tegen het probleem aan dat het geheugen nu een beetje vol begint te raken en zou het graag willen uitbreiden.

Ik heb begrepen dat ik voor me eigen bestanden nog 300GB erbij kan zetten zodat ik in totaal 900GB zou hebben (nu 600GB).
Hoe zit dat met de geheugen voor het besturingssysteem? Kan ik daar een grotere variant in plaatsen dan de 146GB?

Ik wil het liefst een constructie (indien mogelijk), waarbij ik slechts andere schrijven erbij doe of waarmee ik de oude vervang, zonder data te kopieren etc.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen

Peter

laat me raden, eeh. je kunt een 200 gig totaal nemen voor je besturingssys. ( 100-100 * mirror *) en bijvullen men een 1 terrabyte's schrijf, of eentueel 2x 500 ( vooral als je veel je games speelt...) zo kom je to 1200 gig, is dat ook okee?
PS: 1gig = 1024/1048 mb

EDIT: zou je niet beter 2014 naar 2013 doen? je kalender teveel afgescheurd? :P

EDIT2: je kunt ook cloud doen voor games, wel nog niet zo verschikkelijk snel dan...

Laatst bewerkt:
Hoi pcexpert,

Dank voor je bericht.

Peter2013 was al in gebruik volgens het systeem, dus deed ik maar 2014 haha.

Over de schijven;
Ik heb nu dus 2x een 146 SAS disk in mirror (effectief heb ik alleen 146gb). Stel dat ik deze 2 vervang door 2 grotere, dan moet ik wellicht ook de data overzetten. Ik ben niet zo ervaren, dus ik dacht als ik een grotere erin prik, dan kopieert hij de data daarheen, en daarna prik ik er nog een 2e grote in (dan heb ik dus beide vervangen door 2x grotere in mirror). Enig idee of dit ook zo werkt zoals ik denk haha?

Voor de data is me geadviseerd nog 1x 300gb erbij te prikken, zodat het effectief geheugen op 900gb komt.

ps; zijn geen game files maar meer bestanden van me bedrijfje

Alvast reuze bedankt!

hi

al aan een draagbare hardeschijf gedacht? gewoon inpluggen en op je tafel zetten. is goed en betrouwbaar indien je zou crashe :)
want wrs heb je niet veel plaats meer denk ik zo ?

Hoi thise,

hartelijk dank voor je post.
Klopt een externe schijf was vroeger de werkwijze, maar omdat ook collega's bij de bestanden kunnen (en allemaal hun groepen/rechten erop hebben) hadden we (ook voor de snelheid) het op deze manier gedaan.

Een voordeel was dat als er 1 van de 146 gb kapot ging, je makkelijk die eruit kon halen en een nieuwe erin kon zetten zonder bestanden te verliezen werd ons verteld.

Enige nadeel is dat het onduidelijk is hoe de grootte te verhogen als deze 146 te klein zouden worden haha

mss kan je die van 300gb vervangen door 2 van 1T en alles overplaatsen kan je toch weer effe voort.

Hoi Thise,

Dank voor je reactie.

Het probleem is niet zozeer die van 300GB. We hebben nu 3x 300GB in RAID5 staan (er kan nog 1x 300 bij zodat we op effectief 900GB komen).

Ik ben benieuwd naar een mogelijke oplossing van de 2x 146GB die nu in mirror draaien. Ik zou dat willen verhogen, maar kan ik dan nu 1x 146 eruit halen en een 256 gb erbij plaatsen of moeten de schijven dezelfde grootte hebben? (Mocht het niet kunnen, wellicht een ander idee om zonder teveel kopie-werk dit te realiseren?) Ik hoopte iets in de constructie van een schijf eruit, andere erin haha.

@peter die veel te vroeg is: je kon bij nader inzien ook 214 genomen hebben, iet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan