hardeschijf wordt niet meer gedetecteerd in Bios

• Onderwerp starter Onderwerp starter apoo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

apoo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 sep 2005
Mijn computer start sindskort niet meer op.
De harddisk wordt niet meer herkend in Bios, terwijl hij heeft gefunctioneerd met dezelfde instellingen.
Geprobeerd Bios te updaten met diskette is niet gelukt.
Tevens gepoogd nieuwe harddisk in te bouwen, zelfde resultaat wordt ook niet herkend.
Geprobeerd alle kaarten (geluidskaart, modem e.d.) te verwijderen en weer 'kaal' te beginnen met harddisk en videokaart, ook geen resultaat.
Ik begin zelf het idee te krijgen dat moederbord het heeft begeven. Hebben jullie nog evt. suggesties ???

-gegevens systeem-
processor: AMD Athlon 1500+
moederbord: MSI KT3 Ultra 2 (ms-6380E) , VIA VT8235, promise PDC20276
harddisk: IBM ATA/IDE van 80 GB, 7200RPM

Bios al eens gereset/batterij vervangen?
Zit je ide kabel goed
Heeft de harde schijf wel prik vanuit de voeding.
Is dit alles goed, dan kan het inderdaad zo zijn dat je idecontrolers de geest hebben gegeven.

Als je toch een nieuwe bios update maakt, dan krijg je toch een melding dat hij de oude update wil weg schrijven, kan je deze dan meer terug zetten, ander kan je het wel vergeten, ik hoop dat ik dat mis heb.

Dank voor jullie snelle reactie's.

-IDE kabel heb ik gecontroleerd.
-stroomtoevoer ook gecontroleerd.
-master/slave instellingen ook gecontroleerd

-Inderdaad de update van de Bios niet kunnen maken
-Bij het opstarten hoor ik ook geen piepjes van systemspeaker.

Hoe kan ik bios resetten ?? Bedoel op begininstellingen terugzetten ?? Op zich werkt de syteemklok in bios nog wel goed, is het dan noodzakelijk de batterij te vervangen ??

Het lijkt net of de harde schijf zo dood is als een pier, geen tikje of rateltje, dacht eerst dat het de harde schijf was die het had begeven, even een andere (nieuwe)erin gehad, zonder resultaat. Nog vreemder voor mij is dat op dezelde IDE kabel de DVD-drive wel werkt en wordt herkend in Bios!!

Ik raak een beetje door de mogelijke oorzaken heen, iemand nog suggesties ????

Laatst bewerkt:
Bios resetten kan door baterij ff weg te halen, door jumper te verplaatsen en door terug te gaan naar setup defaults!

Hallo

Indien de master/slave jumper settings van de drives korrekt zijn , dan
vermoed ik toch dat dit een defekte p.supply betreft hoor.

Heb je al een ruilexemplaar geprobeert???

Werkt de "defekte" harddisk in een andere p.c. ???

Waarom je een poging hebt ondernomen om de b.i.o.s. te flashen is mij niet echt duidelijk hoor.

En .... mits de betrokken p.c. een i.d.e. d.v.d. speler herkend , is de betrokken i.d.e. poort zeker niet bye ...bye ....

Peter

Laatst bewerkt:
dank voor jullie suggesties, ik ga weer aan het knutselen.

p.s. over die poging tot Bios update heb je gelijk, maar ja je moet toch wat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan