Hardeschijf wordt niet meer gezien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Richi

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2004
Hallo,

Ik ben vanaf gister bezig om mijn PC te formatteren en Windows XP er opnieuw op te zetten, het wou aan het begin al niet erg lukken, maar het is uiteindelijk toch nog gelukt om hem te formatteren, alleen hij was nu dus echt helemaal leeg na een tijdje. Ik heb nu via een tooltje van de Harddisk fabrikant (Western Digital Corporation WD1600JD) het toch nog voor elkaar gekregen om 1 grote NTFS partitie te maken.

Alleen mijn probleem is nog steeds, als ik de PC opstart komt er eerst een probleem waar staat:
NTLDR is missing
Press Ctrl+Alt+Del to restart

Nou had ik ergens gelezen dat het via opstart diskettes wel zou kunnen lukken. Dus dat ging ook aardig, hij startte de installatie ook, maar hij gaf aan dat hij geen vaste schijven kon vinden :confused:

Windows XP Home Edition Setup

Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.

Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is. U dient hiervoor mogelijk een door een fabrikant geleverd diagnostisch programma of installatieprogramma uit te voeren.

Setup kan niet doorgaan. Druk op F3 om Setup af te sluiten.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de installatie mijn harde schijf gewoon ziet?

Alvast bedankt,
Richi

Ik zit ff in de bios te kijken en daar zie ik het volgende staan:

Ik kan kiezen uit

RAID Autodetect / AHCI = RAID if signed drives, otherwise AHCI
RAID Autodetect / ATA = RAID if signed drives, otherwise ATA
RAID On = SATA is configured for RAID on every boot
Combination = SATA/PATA combination mode
Hij staat nu op RAID Autodetect / AHCI...

misschien dat ik hier iets aan moet veranderen?

Ja ik wist niet eens meer dat dat topic bestond.. :o
Zolang geleden..

Als je via opstartdiskettes onder Dos wilt installeren, moet je HARDE schijf Fat 32 geformateerd zijn, NTFS word niet herkend onder Dos, vandaar dat hij zegt dat hij je schijf niet kan vinden.

Laatst bewerkt:
NTSF kan je geen opstart disketten aan maken en voor fat 32 wel, maar ntsf is stabieler.

Jongens waar zijn jullie mee bezig

Als setup zegt dat er geen harde schijf is, heb je mogelijk een driver nodig.

Dit geldt voor SATA schijven en raid schijven. Het bekende druk op [F6] voor een andere driver.

1) Bij NT nooit FAT32 adviseren en zeker niet bij schijven groter dan 60 gig.

2) booten van flop gaat uitstekend bij NTFS. Ga naar een andere PC, stop je Windows CD er in, sluit het scherm dat komt en ga met verkenner naar de CD. Zoek makeboot en run dat. Je krijgt dan 4 2000 of 6 XP floppen om je andere PC te kunnen booten.

Als hij geboot is vraagt hij om de Windows CD.

Eric.:thumb:

U dient hiervoor mogelijk een door een fabrikant geleverd diagnostisch programma of installatieprogramma uit te voeren.
Het is toch niet toevallig een Compaq of zoiets?

Het is gelukt, heel erg bedankt allemaal.
Het was dus die F6 die ik moest indrukken, en dan had ik van te voren al via een meegelverde Dell cd die HD driver op een diskette moeten zetten. Windows XP staat er nu weer op en alles werkt prima!

Heel erg bedankt voor de moeite/tijd!

Richi

Eric

Het gebeurt vaak dat mensen die 6 bootfloppen niet hebben als ze het plotseling nodig hebben, dan word er gekozen voor een normale bootflop met CD ondersteuning
r:
cd i386
winnt

Windows wil dan direct bestanden op de harde schijf kopieren maar dat gaat niet als hij NTFS geformateerd is, dan moet het Fat 32 zijn, en als dan het Dos gedeelte klaar is, en Windows neemt de setup over dan kan je kiezen voor NTFS. (Maar dat was in dit geval niet van toepassing, topic starter was in bezit van 6 boot floppen, maar was vergeten op F6 te drukken)
NT loopt trouwens ook als een speer op Fat hoor. (met wat beperkingen)

Met vriendelijke groet AB 58.

Ok AB

Voor jou nog een keer.

NT kan geen fat formateren groter dan 32 gig en dat is niet zonder reden. Je clusters worden veel te groot.

Het draait wel, maar je gooit HDD ruimte weg.

Eric.

P.S. In mijn Mediacenter edition krijg ik zelfs de optie FAT32 niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan