hardeschrijf van 4TB maar voor 1.6 TB zichtbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Herriee77

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2009
hallo allemaal

ik heb een nieuwe hardeschijf gekocht van 4TB, na deze geformateerd te hebben is er maar 1.6 TB zichtbaar.
Het moederbord is asus m2n.

weet iemand hier een oplossing voor?

alvast bedankt voor de moeite?

mvg
Michiel

Maak nog 2 partities aan in de onbeheerde ruimte via schijfbeheer.

Mogelijk dat je dergelijke grote schijven niet kan behappen.

Soms worden er om die reden BIOS updates uitgebracht, maar wellicht dat de rest zichtbaar is als onbeheerde ruimte en vervolgens geformateerd kan worden.

Hallo

Persoonlijk zou ik beginnen bij de basis ...

Controleren of de b.i.o.s. deze schijf wel korrekt herkend.

Peter

Zal wel te maken hebben met de MBR partitietabelstructuur, die schijven niet groter laat zijn 2 TB.
Indien omgezet naar GPT partitietabelstructuur, dan zal wel de volle 4 TB te partitioneren zijn.

O.a. m.b.v. Gparted kan een schijf GPT gemaakt worden, maar let wel op dat alles dan (ook) van die schijf wordt gewist, dus staat er al wat op, dan zul je dat eerst op een andere (al dan niet externe) schijf moeten backuppen.

Tijs.

Bedankt voor de reacties!

De hardeschijf was al omgezet naar GPT, in schijfbeheer werd aangegeven dat 100% van de hardeschijf in gebruik was.
Ik heb geprobeerd de bios te updaten van 0502 naar 0902. Bios update gedownload maar na het updaten ging het helemaal mis.
Als ik de PC nu aanzet krijg ik alleen een zwart scherm en gebeurt er helemaal niets.... een paar stappen achteruit dus ipv vooruit.

Wie weet wat ik nu kan doen?

mvg
Michiel

het valt me op dat de ventilator op de videokaart ook niet meer draait. kan dit te maken hebben met het bios probleem of is de videokaart ook gewoon stuk?

Oeps, dat is niet best!
Had je wel de juiste en was dit wel een update waarmee je probleem opgelost zou zijn?

Hoe heb je de update uitgevoerd? Via Windows?

Is die een ASUS CrashFree BIOS3 moederbord en zo ja, heb je de cd van het moederbord?

ASUS CrashFree BIOS3

Hallo

In reply #3 heb ik u gevraagd :

"Controleren of de b.i.o.s. deze schijf wel korrekt herkend."

Tot nu toe geen antwoord hierop , tot ineens blijkt dat je de b.i.o.s. hebt geflasht...

De hamvraag is uiteraard , was dit nodig ???

Mocht je terug hebben gemeld dat de b.i.o.s. deze volledig herkend , is/was een b.i.o.s. update niet nodig.

Mocht je terug hebben gemeld dat de b.i.o.s. deze niet volledig herkend , hadden we u kunnen wijzen op de risico's van een b.i.o.s. update.

Er zijn immers ook software matige oplossingen rondom dit probleem.

"het valt me op dat de ventilator op de videokaart ook niet meer draait. kan dit te maken hebben met het bios probleem of is de videokaart ook gewoon stuk? "

Dit heeft uiteraard te maken met een mislukte b.i.o.s. flash ... motherboard is momenteel zo goed als volledig dood ...

Peter

Het is even geleden maar hier ben ik weer. Op het oude moederbord schijnt volgens de winkel een of ander iets te zijn gaan lekker waardoor deze het niet meer werkt. Repareren was duurder dan een andere aanschaffen. Via via heb ik een ander moederbord (asus m4n68t-m le v2 ). Deze herkend in de bios de hardeschijf. Met formatteren kom ik echter nog niet verder dan 1.6 TB. Kan dit ermee te maken hebben dat ik de HD eerst met het oude moederbord geformatteerd hebt?

Wie kan me de tips geven om deze naar de 4 Tb te krijgen?

Alvast bedankt!

Partities erop verwijderen, rebooten en kijk dan ik schijfbeheer of het wel een gpt schijf is, zo ja, opnieuw indelen.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de partitie verwijderd. De schijf is GPT zie bijgevoegde foto's. Een schijf met een grotere indeling kan ik echter niet maken.
Wie heeft er weer een tip de goede kant op?

HD.jpgHD2.jpg

Schijf 2 is geen gpt, deze is ook maar 2 TB en deze wordt volledig gezien. Zou dan de 4 TB ook niet minimaal 2 TB moeten weergeven?
Ik heb de tool geïnstalleerd. Bijgevoegd de printscreen.

Tips zijn weer welkom

HD3.jpg

Maare, gaat het nu over de laatste schijf in plaatje 1 en 2? dat is die 4TB schijf?

Je kunt bij die tool ook een image downloaden die je op een cd kunt branden en ermee kunt opstarten, wat geeft hij dan aan?
Dan kun je beoordelen of het probleem in windows zit of het moederbord, lees bios of chipset, waarover je ook zou kunnen informeren bij de leverancier erover, zeker weten dat de schijf 4TB is?

Ik zou me (met Lange Pier) ook afvragen of het wel een 4 TB schijf betreft, ook gegeven dat van schijf 2 meer totale opslagruimte wordt genoemd dan bij schijf 3.
Geef eens het merk + type schijf, wat je afleest van de sticker op de harde schijf zelf.
[Een heldere foto mag natuurlijk ook, heb ik persoonlijker liever in dit geval. :)]

Tijs.

Op de afbeelding bij mijn bericht van gisteren 21:13 is het Disk 2 (schijfbeheer). Op de afbeelding bij mijn bericht van vandaag is het disk 3 (partitionwizard).
Als het problem in de bios/chipset zit, zou de bios dan 4TB aangeven? De HD is een seagate 4tb st4000dm000.

Op de site van asus staat bij de specs van het moederbord de volgende "oplossing" http://www.asus.com/support/FAQ/108397/
Hier hebben ze het ook over GPT maar ook over MBR. Partitionwizard geeft de optie "convert GPT to MBR disk". Kan dat iets zijn? (het zegt bij helemaal niets dus misschien zeg ik iets wat nergens op slaat).

Bedankt voor de hulp zover!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan