Hardschijf vertoond kuren. SMART data zegt me weinig.

Status
Niet open voor verdere reacties.

fabiantrumpet

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 jan 2016
Berichten
4
Hallo forum,

Sinds enige tijd loopt mijn laptop regelmatig vast en is er wekelijks wel een bluescreen te zien. Afgelopen week is dit zo erg geworden dat ik eigenlijk de laptop niet meer kan gebruiken voor het opslaan van bestanden. Het programma loopt dan vast en het duurt te lang om erop te wachten.

Nu heb ik een HDD tester gedraait en die heeft me wat SMART data gegeven. Ik weet alleen niet wat ik hiermee kan.
Ik heb wel de indruk dat de problemen van de laptop aan de hardeschijf ligt. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dit dan aan moet pakken.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Hardeschijf laten repareren? Nieuwe hardeschijf kopen? Nieuwe laptop kopen?

Alvast bedankt!
fabiantrumpet

Ohja hier zijn mijn systeem specificaties en de SMART data.

Laptop: Acer Aspire 7750G
Processor: Intel Core i5-2450M CPU @ 2.50 GHz
RAM: 8,00 GB
Systeem: 64 bit
Windows: Windows 7

SMART DATA - 19-1-2016.jpg
 
SMART staat voor Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology.
Als deze problemen met de schijf laat zien is het zaak z.s.m. te zorgen voor een goede kopie van de spullen die je niet kwijt wilt en de schijf te vervangen.
 
@edmoor
Ik heb inderdaad van alle bestanden op de pc een backup gemaakt op een externe schijf, dus dat is weer een zorg minder.

Is er voor de errormeldingen die ik kreeg niet een programmaatje dat het kan fixen? Of is dit echt een hardware probleem..
Denk dat ik inderdaad maar even moet kijken voor een nieuwe schijf, SSD denk ik dan.

Is deze schijf niet te repareren of is dat de moeite niet waard?
 
Je kan de bestaande partities verwijderen, opnieuw aanmaken en formatteren. Daarna de SMART gegevens weer uitlezen en zien wat het resultaat is. Zelf zou ik gewoon een nieuwe aanschaffen.
 
Schijf repareren is duurder als vervangen. De laptop kan nog wel even mee.
Noteer je instal key van je huidige windows, je zal dan indien aanwezig geen herstelpartitie meer hebben als je je schijf vervangt.
Zorg dan ook dat je een zelfde windowsversie kan bemachtigen als die er nu op staat. Dan kan je die gebruiken met de org key die je al bezit.
 
Nieuwe schijf it is dan. Bedankt voor de snelle reacties!

Nog even een vraag, ik heb een herstelschijf van deze pc gemaakt ongeveer een jaar geleden. Die kan ik dan toch gebruiken om windows op de nieuwe schijf te zetten?
En ik zal op zoek gaan maar de instal key.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan