Hardware defect na blikseminslag?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pietervg

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2011
Ja hoor, kom ik terug van vakantie, pochend dat ik helemaal niks gemerkt had van t noodweer in zonnig Rhodos.
Blijkt achteraf helaas niet op te gaan.

Stom als ik was zaten alle stekkers van m'n elektrische apparaten nog in de muur.
Dus toen het noodweer hier overtrok heeft er iets een tik gehad.
Heb m'n topic maar hier geplaatst aangezien ik denk dat het aan m'n moederbord ligt.

Het probleem.
Er is waarschijnlijk een piek over m'n lan gekomen, modem en server waren nl ook dood.
M'n pc start af en toe op, geen problemen dan, en kan hem dan gewoon gebruiken.
Enige wat ik bemerk is dat de onboard lan adapter weg is.
Hij staat niet meer in apparaatbeheer, het oranje lampje achterop brand wel, zelfs wanneer de kabel eruit is. Dat klopt volgens mij niet?
Ik heb nu al een aantal malen gehad dat het beeld plotseling weg viel, zowel op m'n HDTV als een monitor.
M'n tv geeft "geen signaal" aan alsof m'n pc uit staat.
Ook reageert de pc dan niet meer op commando's van de aan uit knop op m'n frontpanel, en ook de fysieke knop direct op m'n mobo krijgt de pc dan niet meer uit.
Overigens branden power en hdd led dan ook niet meer.
Remedie: switch op m'n voeding om, even wachten en dan doet hij het meestal wel weer.
Mn Hdd's en 'dvdrom doen het gewoon nog, maar vroeg me af of dit een bekend probleem is, en welk van m'n componenten waarschijnlijk defect is:
M'n moederbord, voeding, CPU, of ram?
Ik neig zelf t meest naar t mobo vanwege de schommelingen, maar wat zeggen jullie?

Las ook ergens dat wanneer je een defect onderdeel hebt, de rest op termijn ook kan gaan.
Is het aan te raden een compleet nieuw systeem bij de verzekering te claimen? Of beter alleen een moederbord?

Heb m'n cmos battarij er al uit gehad, geen resultaat.

Hardware:
Asrock extreme3 870
Phenom II 955 be
Sapphire radeon HD 5770
Corsair cx 600
Cm hyper 212
Lg dvd rom
Wd cav Gr. 1.5 tb
Wd cav bl 500 gb
Cm 690 II advanced

Gr. Pieter

Als je kabel internet hebt komt het nog wel eens voor dat de bliksem inslaat op de antennekabel.
Dit laat over op het LAN netwerk waarna zowel je router als de netwerkkaarten in je pc's stuk gaan.
Niet heel ongewoon bij onweer.

Wellicht is er op je moederbord meer stuk dan alleen de netwerkkaart.
Enige manier van testen is het proberen van een ander moederbord.

Probeer anders eens een bootable diagnostische cd zoals UBCD (http://www.ultimatebootcd.com/) en draai een ram test.

Meld de schade bij je inboedelverzekering.

De schade melden bij de verzekering is inderdaad wat ik uiteindelijk van plan ben.
Wat ik op dit moment te weten wil komen is of er ook nog meer zaken defect zijn dan die netwerkkaart.
Dank voor de tip, mr fixit. maar aangezien k nog compleet zonder internet zit thuis kan ik nu nog geen Cd's downloaden.
zodra ik tijd heb zal ik even een computershop bezoeken voor een test.

Moet ik daarvoor eerst contact hebben met mijn verzekeringsmaatschappij? of kan ik dat doen zodra ik weet wat er stuk is?

Gr. Pieter

Cmos er nog n nachtje uit gehad, heeft t opstartprobleem opgelost,
Videokaart in t onderste pci-e slot heeft t beeldprobleem gefixt,
Pci netwerkkaartje voor m'n internet, en nu in afwachting van m'n verzekeringsmaatschappij

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan