Hardware dubbel geinstalleerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egbert Zijlema

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2007
Als ik "apparaatbeheer" open (in de Eigenschappen van Deze Computer onder de tab Hardware), zie ik sommige drivers twee- of zelfs driemaal vermeld staan. Is dit mormaal of betekent het dat ze inderdaad (abusievelijk) meermalen geïnstalleerd zijn? Kan ik de "onnodige" vermeldingen veilig weghalen via de optie "verwijderen"?

Concreet voorbeeld: ik heb twee exact dezelfde vermeldingen staan onder Beeldschermadapters en heb het al even voorzichtig getest door er 1 uit te schakelen (dus niet verwijderen). Prompt ziet na de herstart mijn beeld er niet uit, om het even welke van de "twee" ik uitgeschakeld had.

Mijn besturingssysteem is XP Pro (SP 3).

Dank bij voorbaat.

Alles wat er 'dubbel' staat én wordt aangegeven als goed werkend moet je gewoon laten staan.
Voorbeeld: Die beeldschermadapter staat er 2x in omdat je blijkbaar een grafische kaart hebt met 2 uitgangen, die onafhankelijk van elkaar aangestuurd kunnen worden.

Tijs.

Dankjewel Tijs,

Uit jouw antwoord blijkt dat die dubbele vermeldingen er blijkbaar niet zonder reden staan. Dat stelt me gerust, want ik houd nu eenmaal niet van "rommel" op mijn compu.

:) Als je ze zou weghalen en de computer herstart (of een scan zou laten doen naar nieuwe hardware) dan komen ze vanzelf weer terug (zoals je gemerkt hebt).

Wat je kunt doen is in de BIOS apparaten uitschakelen die je niet gebruikt (bijv. misschien een seriële poort (geen seriële muis of geen extern inbelmodem in gebruikt of een parallele poort (alleen USB-printers in gebruik)).

Verder kun je apparatuur uitschakelen in Apparaatbeheer. Stel bijv. dat je alleen aansluiting 1 gebruikt van je grafische kaart, dan kun je de tweede aansluiting uitschakelen. Je schijnt daarmee een beetje energie te besparen, maar of dat echt wat voorstelt vraag ik me af. ;)
Het apparaat komt dan met een rood kruis te staan.
Zie hieronder dat ik de Firewire 'netwerkkaart' (1394-netwerkkaart) uitgeschakeld heb in Apparaatbeheer.
Zie ook hieronder dat ik Radeon X1600/X1650 Series gebruik met mijn Philips monitor. Op de 2de aansluiting hangt niets, dus ik zou in Apparaatbeheer Radeon X1600/1650 Series Secondary kunnen uitschakelen als ik dat zou willen.

attachment.php

Tijs.

Bijlagen

• apparaatbeheer-apparaten-uitschakelen.JPG
    apparaatbeheer-apparaten-uitschakelen.JPG
    79,8 KB · Weergaven: 184
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan