Hardware firewall altijd betrouwbaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gkesler

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2000
Sinds kort beschik ik over een Sitecom router (niet draadloos) met ingebouwde firewall. Ik heb dan ook mijn softwarematige firewall verwijderd om conflicten te voorkomen zoals in de FAQ stond. Heeft er iemand ervaringen met zo'n hardwarematige firewall? Op de site van Steve Gibson (www.grc.com) krijg ik alle poorten "stealth" behalve nr. 113 (ident). Deze staat alleen gesloten. Als ik daarna toch een softwarematige firewall installeer krijg ik geen andere resultaten te zien. Wat is dus het beste: alles allleen laten beveiligen door de firewall van de router?

De hardwarefirewall van een router is het beste dat je hebben kan!
Ik heb zelf ook een router met vuurmuur en bij mij staat ook alles op stealth, behalve poort 80, maar daar is mijn webserver mee aan de gang, dus dat mag.
Een softwarematige firewall er bij zetten kan wel, maar geeft weinig toegevoegde waarde, behalve dat je met sommige software die internet nodig hebben problemen kan krijgen.

Nou Sarvo, jij bent Super Moderator dus ik neem jouw antwoord erg serieus! We laten de zaak zoals het is dus zonder softwarematige firewall. Je kunt niet veilger dan veilig zijn, toch? Scheelt ook weer in het gebruik van de systeembronnen. Bedankt voor je antwoord!

gr. Guido

Sarvo zei:
De hardwarefirewall van een router is het beste dat je hebben kan!
Ik heb zelf ook een router met vuurmuur en bij mij staat ook alles op stealth, behalve poort 80, maar daar is mijn webserver mee aan de gang, dus dat mag.
Een softwarematige firewall er bij zetten kan wel, maar geeft weinig toegevoegde waarde, behalve dat je met sommige software die internet nodig hebben problemen kan krijgen.
Ik kan het mishebben, maar heb je zonder een software-firewall nog wel controle wat er vanuit je computer het wereldwijde web opgaat?:)

Dat moderatorgebeuren zegt niks over mijn pckennis hoor :)
Wat er vanaf je pc naar buiten gaat is niet zo boeiend (vind ik).
Als je bezig bent met beveiliging qua vuurmuren enzo, ga ik er redelijkerwijs van uit dat de persoon ook weet dat een goede virus/trojan/malware/spywarescanner aan boord heeft. Een firewall heb je voornamelijk om jouw pc van buitenaf te beschermen, niet om een ander z'n pc vanaf jouw pc te beschermen. Dit is een mening, je hoeft het er niet mee eens te zijn :D

Sarvo, ik denk dat je het even niet begrijpt. Het is juiste "boeiend" wat er vanaf je pc naar buiten gaat. Ik noem maar een voorbeeld, er zijn programmaatjes die de controle van je pc kunnen overnemen. Is de software eenmaal geinstalleerd/activeerd op je pc, dan kunnen kwaadwillige je pc overnemen. Een software firewall beschermt je ook tegen dit soort uitgaande verkeer en kan dit dus voorkomen,.

Ok, k heb zelf een router met firewall en die spijkert alles potdicht. Maar toch.....ondanks een goeie virus/malware/trojanscanner kan er altijd iets tussendoor sluipen en dat soort rotzooi wil ik vanuit mijn computer niet op internet hebben. k heb liever volledig zicht op wat er zich op en vanuit mijn machientje afspeelt.:)

crash zei:
Sarvo, ik denk dat je het even niet begrijpt. Het is juiste "boeiend" wat er vanaf je pc naar buiten gaat. Ik noem maar een voorbeeld, er zijn programmaatjes die de controle van je pc kunnen overnemen. Is de software eenmaal geinstalleerd/activeerd op je pc, dan kunnen kwaadwillige je pc overnemen. Een software firewall beschermt je ook tegen dit soort uitgaande verkeer en kan dit dus voorkomen,.

Daar heb je wel gelijk in ja (ben net wakker :D), maar ik ben wel van mening dat als je enigszins verantwoordelijk met internet bezig bent en dus geen "foute" sites bezoekt (warez/cracks) en geen ongevraagde bijlagen opent, de kans zeer klein is dat zoiets gebeurt. Een stukje software dat zichzelf van buitenaf naar jouw pc wil kopiëren, komt niet vanzelf door je firewall heen, tenzij je het zelf binnenhaalt. Dan is vervolgens de kans zeer groot dat het door je virusscanner geblokkeerd wordt, mits je deze regelmatig update.
Als je je dus aan de "veiligheidsregels" houdt, is een hardwarematige firewall volgens mij voldoende.

Sarvo zei:
Daar heb je wel gelijk in ja (ben net wakker :D), maar ik ben wel van mening dat als je enigszins verantwoordelijk met internet bezig bent en dus geen "foute" sites bezoekt (warez/cracks) en geen ongevraagde bijlagen opent, de kans zeer klein is dat zoiets gebeurt. Een stukje software dat zichzelf van buitenaf naar jouw pc wil kopiëren, komt niet vanzelf door je firewall heen, tenzij je het zelf binnenhaalt. Dan is vervolgens de kans zeer groot dat het door je virusscanner geblokkeerd wordt, mits je deze regelmatig update.
Als je je dus aan de "veiligheidsregels" houdt, is een hardwarematige firewall volgens mij voldoende.

Goedenmorgen.:D
Klopt helemaal wat je zegt, je bent zelf verantwoordelijk wat je binnen haalt. Helaas is dit niet altijd te zien. Een voorbeeld die ik zelf heb meegemaakt. Ik kreeg van iemand, die ik al heel lang in m'n ICQ had staan, een bestandje (wallpaper) niet lang nadat ik dit binnen had, begon m'n muis een eigen leven te leiden en werd windows afgesloten zonder dat ik dit wou. Pc opnieuw opgestart en het begon weer opnieuw. Ook gingen vanzelf m'n cd-rom laden open en dicht en zag ik de muis naar bestanden gaan, die verwijderd werden. Hier was duidelijk iemand op m'n pc bezig. Heb toen m'n internet afgekoppeld en het was over. Via een andere pc op het internet aan het zoeken gegaan en kwam er achter dat dit een een of ander hacktooltje was. Met diverse scan software de pc laten scannen, bleek het in die wallpaper te zitten. Dit is is een hele tijd geleden en had toen nog heel weinig ervaring met de pc op beveiligings gebied. Had toen ook nog geen firewall. Uiteraard daarna meteen gaan lezen en een goede firewall geinstalleerd.

Laatst bewerkt:
:D
Ik beschouw dit in ieder geval als een goede les, waarin ik heb geleerd nóg zorgvuldiger om te gaan met mijn antwoorden. Het hangt er maar net vanaf van welke kant je het allemaal bekijkt, dat zie je maar :thumb:

de wijsheid van vandaag: alleen een dombo geeft z'n fouten niet toe :D:D

Nu maar hopen, dat de vraagsteller hier voldoende mee kan.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan