Hardware fout koeling?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Windowsfan100

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 sep 2011
Hallo! Ik weet nu wel dat 70 graden voor een laptop vrij normaal is, maar ik wil hem overkloken (ik heb maar 1 processor van 2 gigaherz) maar hij wordt snel 70 graden als ik hem 100% gebruik, maar dan draait mijn koeler nog minder dan 1/20 van zijn maximale snelheid. Ik ging eens een keer mijn BIOS vernieuwen en toen ging mijn koeler wel naar zijn maximaal en vor dat was hij 65 graden, en toen zakte hij naar 50 graden! zou dit kunnen betekenen dat ik mijn processor nog zou kunnen overklokken?

Informatie over:
CPU is over te klokken door op het moederbord twee mogelijke instellingen te wijzigen: (1) de snelheid van de bus en (2) de multiplier. Deze twee waarden bepalen dan met elkaar hoe snel een processor intern draait. De term over klokken slaat dan op het feit dat de processor op een kloksnelheid gaat draaien waarvoor deze eigenlijk niet is gemaakt.
Afhankelijk van het moederbord, kan een bussnelheid worden ingesteld van 50, 60, 66, 75 en 100 Mhz. Eveneens afhankelijk van het moederbord, is de multiplier: 1.5, 2, 2.5,
3, 3.5, 4. Deze waarden gelden voor de bijv: (Pentium) processors en door de juiste combinaties te maken, wordt de processor op de goed manier aangestuurd.
Een gebruikelijke manier van overklokken is dat je er een tandje bij kanzetten. Bijv: een (Pentium) 150 wordt dan een (Pentium) 166 gemaakt door bijvoorbeeld een de bussnelheid van 60 naar 66 Mhz te schakelen.

De rekensom wordt dan 66 x 2.5 in plaats van 50 x 60 x 2.5.

Voor elke (Pentium) of processor is een dergelijke rekensom te maken, waarbij je de waarde van de multiplier kunt wijzigen.

Overklokken is in principe niet aan te bevelen, omdat de processor dan extra Warm wordt. De optimale werktemperatuur van een processor ligt tussen de 25 en de 80 graden Celcius. Wordt de processor warmer? Dan wordt jou systeem instabieler.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan