Hardware informatie linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

KaY.NL

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2004
Hallo,

Op mijn werk draait een Linux server. De systeembeheerder is op vakantie en nu is mij gevraagd om een lijst te geven van de hardware van die linux server. Nu heb ik totaal geen kennis van linux. Het enige wat ik weet is dat er geen grafische shell op zit. Ik kan alleen inloggen.

Hoe kom ik aan een lijst met hardware? Hoeveelheid geheugen is met name van belang...

Alvast bedankt!

De hoeveelheid geheugen kan je zien met het commando "free" (zonder aanhalingstekens). Een andere mogelijkheid is het commando "top" (afsluiten doe je door op 'q' te drukken).
Om te zien welke processor er in zit kan je "uname -p" (of "uname -a") gebruiken, al hangt het af van de processor of de uitvoer hiervan nuttig is.
Voor andere (PCI) hardware kan je het commando "lspci" of "lspci -v" (voor meer informatie) gebruiken. Hiervoor moet je wel root rechten hebben.

Ook met het commando "dmesg" of "dmesg|less" (de uitvoer past niet op een scherm en zo kan je door de uitvoer heen scrollen, afsluiten met 'q') zal informatie geven over de hardware die gevonden wordt bij het opstarten en het laden van modules.

en
PHP:
cat /proc/cpuinfo
cat /proc/meminfo
cat /proc/partitions

Geven ook cpu, memory en partitie informatie
PHP:
lsusb
Voor informatie over aangesloten usb devices

Jongens ik ben eruit! Tnx :thumb: Alle methodes gaven me de info.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan