hardware testen met speedfan

Status
Niet open voor verdere reacties.

okeeee

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2005
De pc wordt constant onderbroken, een soort "laden". Het is mogelijk dat enige hardware het niet meer goed doet, dus ik heb het gechecked met speedfan. Zijn er enige problemen te zien?

Welke programmas kunnen meten welke hardware het niet meer goed doet?

Bijlagen

• speedfan readings.PNG
    speedfan readings.PNG
    30,4 KB · Weergaven: 42
Speedfan is leuk voor temperaturen en fan snelheden voor de rest kun je er weinig mee.

Je zou kunnen kijken of tijdens de vertraging het CPU gebruik erg hoog (taakbeheer) is of dat de hard disk wordt belast, het simpelste is kijken naar het lampje. In Vista is er wel meer te zien onder systeembeheer -> betrouwbaarheid en prestatie controle.

Ik heb een programma "Process Explorer" geprobeerd, die geeft aan waardoor de CPU omhoog schiet. Zie log in attachment. Het blijkt dat er bij elke onderbreking bij CPU usage history bij "hardware interrupts" rond de 92% schiet. Wat betekent dit precies?
Het lampje knippert trouwens niet tijdens de onderbrekingen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hmm, wat het precies inhoudt weet ik zo ook niet maar als ik het vergelijk met mijn notebook dan komen die hardware interrupts niet verder dan 0,77% bij normaal internetten en typen.
De hardware interrupts lijken mij signalen van de hardware via de CPU, als die niet verwerkt worden (of de traag) dan levert dat uiteraard problemen op. Maar hoe dit op te lossen zou zijn zou ik zo niet weten. De temperaturen via speedfan zagen er goed uit, de temperatuur zou dus geen punt moeten zijn.

Is het dan waarschijnlijk dat de CPU niet in orde is? Iets wat ik kan doen om het te checken? Ik heb trouwens de videodrivers verwijderd, maar de videokaart zit er nog in. Maar ik krijg nog steeds de zelfde problemen.

Laatst bewerkt:
Zelf heb ik nog nooit een kapotte CPU gehad, maar als je het zonder (of weinig) kosten zou kunnen testen is dat natuurlijk altijd een mogelijkheid. Maar er zou bijvoorbeeld ook iets met het moederbord kunnen zijn. Maar dat is voor mij ook gokken. :confused:
Videokaart drivers zou ik wel weer installeren als het niets uitmaakt, al zou je wel kunnen proberen de kaart te verwijderen en kijken of het probleem dan weg is. Met zulke vage problemen is het toch vaak gewoon proberen en hopen dat je het vindt.

Wat ik me afvraag, als bios 38 C aangeeft als temperatuur voor het moederbord, betekent dit dat het moederbord ook zeker helemaal goed werkt?

Geeft in ieder geval aan dat de temperatuur goed is, maar meer ook niet.
Wel is de kans erg klein dat een CPU, geheugen of moederbord ineens kapot gaat. Hoe lang zijn deze problemen al aan de gang ten opzichte van de leeftijd van het systeem ?

De onderbrekingen pas sinds enkele weken, de computer is ongeveer 2,5 jaar oud. Maar ik heb een cd-rewriter die het waarschijnlijk niet meer deed weggehaald, en de computer werkt al een paar dagen zonder onderbrekingen, waarschijnlijk was dat het probleem. bedankt.

Dat zou inderdaad goed kunnen. Zoals ik al eerder zei, het kan van alles zijn. Nu kom je er gelukkig achter dat het waarschijnlijk een defecte CD-brander is.
Nu hopen dat het blijft werken :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan