Hardwarekeuzes voor laptop, graag hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.

rimmert

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 sep 2005
Hallo,

Ik wil een laptop kopen, en hem gebruiken aan de voeding, als een soort van desktop vervanging. Ik wil een goede, snelle bak hebben, waarmee ik snel dingen weg kan schrijven, en alles lekker vlot opstart e.d. Ik heb hier een paar vraagjes over:

- Processor: Ik wil een processor VERGELIJKBAAR met een 3 Ghz desktop P4. Ik hoor dingen over Centrino’s van 1.7 Ghz die vergelijkbare snelheid zouden halen. Klopt dit?

- Harde schijf: Ik wil een schijf VERGELIJKBAAR met een 7200 rpm desktopschijf. Is een 5400 rpm schijf met 8 MB cache een goede optie, of misschien nog beter 2 schijven naast elkaar laten draaien?

- Geheugen 1024 MB lijkt me duidelijk, toch?

Belangrijkste is dus dat het apparaat alles lekker snel doet, spellen spelen doe ik niet, het gaat puur om de applicaties. Alle nuttige suggesties zijn welkom! Thanks...

1: Geen idee
2: 7200rpm vind je (bijna) niet in laptops omdat ze meer stroom verbruiken. Als je er wel 1 in wil hebben gaat je dat wel redelijk wat extra's kosten. 5400rpm is ook goed genoeg voor een laptop
3: Jep, 512 zou ook goed zijn maar als je echt lekker snel wil blijven is dat een goed idee.

1. Een 1.7 die de snelheid van een 3.0 zou halen? De technologie waar jij over praat klinkt mij bekend maar dit lijkt me een te groot verschil.
Wat wel eventueel mogelijk is (bedoel je dat) is dat de mobileprocessoren altijd onder hun max draaien.
2. Mja.. Heb je het echt zo hard nodig? En twee schijven naast elkaar, in RAID ofzo? Het blijft een laptop, die is minder dan een desktop. 5400 is opzich niet erg langzaam.
3. "lijkt me duidelijk", mja.. Ik vind het lekker werken maar opzich is 512 voldoende.

Wat ben je allemaal van plan om te doen?
Hoezo een vervanging van je desktop?

Het is een desktop vervanger omdat ik moet kiezen tussen 1 laptop of 2 desktops (thuis en werk). Dan kies ik liever voor 1 laptop.

Qua harde schijf bedoel ik inderdaad RAID. Ik weet niet hoe het qua kosten uitpakt maar 2 schijven op 5400 rpm in RAID met 8 MB cache lijkt mij wel een goed oplossing. Of is dat echt heel overdreven (denk toch aan flinke foto en videobestanden bewerken!)...

Geheugen ga ik gewoon voor 1024.

Qua processor wil ik gewoon een processor die een vergelijkbare snelheid haalt met een desktop P4 3,0 ghz. Wat is dan de beste processor in een laptop? Dit hoeft dus niet per se een Centrino te zijn omdat ik toch aan de voeding zit te werken, maar hoorde ergens dat deze bij met een mindere kloksnelheid toch vergelijkbare prestaties halen t.o.v. snellere P4's.

ik wil maximaal 1200 EX BTW uitgeven, dus zeg maar 1400 inclusief. Oh ja, en het moet een 15 inch breedbeeld of 17 inch scherm zijn! Maar kosten komt wel goed, het gaat me meer om de beste keuze, dus graag nog wat hulp...

Je wilt hem aan de voeding gebruiken? Dan hoef je niet te kiezen voor een centrino die is meer gemaakt om zonder voeding te werken maar op accu.

Er zijn zoveel merken notebooks dat de keuze daardoor ook moeilijker wordt.

Neem hier eens een kijkje:

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/68/top

OK, ik HOEF dus niet te kiezen voor een centrino. Maar mijn vraag is dus meer welke processor ik KAN kiezen, die een fatsoenlijke snelheid heeft. Dit kan natuurlijk een Centrino zijn, maar de meeste hiervan gaan niet sneller dan 1,5 - 1,7 ghz wat ik tot nu toe gezien heb.

En ik vraag me dus af of dat wel snel genoeg is in vergelijking met een P4 3,0 desktopprocessor.

Zo niet, dan kan ik dus misschien beter een P4 processor nemen van ongeveer die snelheid... Of praat ik nu poep?

Kijk eens bij www.kieskeurig.nl en ga naar notebooks en doe een productvergelijking. Daar kan je je exacte eisen invoeren waardoor je een net lijstje krijgt met resultaten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan