hashmap probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

UnrealEd

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 mei 2006
Berichten
3
gegroet allen,

ik ben redelijk nieuw in de java-wereld, en ook op dit forum :), en ik had een vraag over hashMap.
Ik moet voor de unief een werkje maken, en ik maar daarin gebruik van een hashmap om gegevens op te slaan. de values van de hashmap zijn echter van een verschillend data type. zoals iedereen weet retourneert een hashmap bij de methode hashmap.get(key) een Object.
weet er iemand soms een manier om toch het juist data type terug te krijgen?

vb:
Code:
import java.util.HashMap;

HashMap hmap = new HashMap();
hmap.put("bericht", "hello world");
hmap.put("id", 1);

hmap.get("bericht"); // zou een string moeten teruggeven i.p.v een Object
hmap.get("id"); // zou een int moeten teruggeven i.p.v een Object

er werd mij iets verteld over generics, maar van wat ik heb kunnen afleiden, verergert dit mijn probleem alleen maar, omdat je echt specifieert voor de totala hashmap wat de inputs en outputs moeten zijn. of begrijp ik dit verkeerd?

hartelijk dank,
met vriendelijke groet,
UnrealEd
 
Als je zeker weet dat je een string terug krijgt dan kan je dit op de volgende manier doen:

String test = (String) hmap.get("bericht");

Wat betreft je integer gaat het helemaal fout. Je kan namelijk geen int in een hashmap voeren. Hiervoor moet je deze in een Integer object stoppen.

hmap.put("id",new Integer(1));
Integer getal = (Integer) hmap.get("id");
int id = getal.intValue();

of natuurlijk in 1 regel:
int id = ((Integer) hmap.get("id")).intValue();


Let wel op dat wanneer je het verkeerde datatype gebruikt je dan een class cast exception zal krijgen. Dat tussen haakjes zetten van het datatype heet dan ook casting. Met het casten zeg je tegen java dat je al weet dat je dat datatype moet verwachten.