HD: bad clusters probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

globe

Verenigingslid
Lid geworden
18 mrt 2001
Harde schijf aan barrels????

Na diverse problemen met een vastlopende machine heb ik deze geformateerd en windows er opnieuw opgeprakt.

Tijdens de installatie kwamen er zo’n 20 beschadigde clusters naar boven. Deze staan bij scandisk ook keurig aangegeven maar worden niet gerepareerd. Zijn er proggies waarmee je dit kan laten repareren of is het einde verhaal?

Grtz Guido

Het is een fysieke beschadiging en kan daarom niet met software worden gerepareert.

vroeger toen ik nog een C64 had kwam dit probleem regelmatig voor met floppies. Je had toen proggies die de schijven opnieuw formateerden. Nieuwe sporen en sectoren aanmaken dus.

Heb je bij het formatteren al de melding gekregen dat er beschadigde clusters waren? Of kwam die mededeling pas tijdens of na installatie van Windows? In het eerste geval is er sprake van fysieke beschadiging. Deze clusters zijn niet meer te gebruiken. In het tweede geval, misschien nog een keer opnieuw formatteren en installeren van windows.

Die melding krijg je b.t.w. ook als je de gegevens verkeerd in het BIOS hebt staan. Als er in het BIOS een sector vermeld staat die fysiek niet te benaderen is (omdat deze niet bestaat) dan is, voor de pc dan, die sector kapot. Controleer de gegevens in het BIOS.

Ik kreeg de melding al tijdens het formatteren.

Daarna setup windows gedraaid. Scandisk ging toen oppervlakte controle uitvoeren. probeerde toen de clusters te repareren. zonder resultaat.

grtz Guido

Mijn conclusie: gedeelte van de harde schijf kapot, is softwarematig niet te herstellen.

Die melding krijg je b.t.w. ook als je de gegevens verkeerd in het BIOS hebt staan. Als er in het BIOS een sector vermeld staat die fysiek niet te benaderen is (omdat deze niet bestaat) dan is, voor de pc dan, die sector kapot. Controleer de gegevens in het BIOS.

Ja, 6 GB.. Afhalen in woonplaats :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan