HD capaciteit word niet volledig weergegeven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hetluktmaarniet

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Beste lezers,

Ik heb onlangs een nieuwe HD geinstalleerd

Het gaat om een Western Digital SATA II, 250 GB, 16 MB buffer

Alleen nu is het probleem dat het maar 130 GB leest, in de BIOS en in Windows XP Pro (incl.SP2 & SP3)

Herkent iemand dit probleem? Help mij dan a.u.b.

Hartelijk bedankt.

Als de BIOS de harde schijf ook als 130 GB herkent, dan ligt daar ergens het probleem.
Kijk eens of er een BIOS-update beschikbaar is voor je moederbord die je toestaat om wél boven de 130 GB te herkennen.

Succes,

Tijs.

Ik neem aan dat je geïnstalleerd hebt vanaf een XP Cd waar nog geen SP2 in geïntegreerd was. T/m SP1 zit er een beperking in XP, waarmee niet de volle capaciteit van harddisks kan worden gebruikt, namelijk maar tot 136 GB, wat ongeveer overeenkomt met de grens waar jij tegenaan gelopen bent.

Wat je moet doen is (in deze volgorde):
1. XP updaten naar SP2 of SP3
2. Daarna de extra ruimte bij de C: schijf trekken m.b.v. Gparted live-cd, die je op CD moet branden met (bijv.) ImgBurn. Opstarten vanaf die Gparted CD, en dan de partitie vergroten.

Alternatief kun je ipv. stap2 gewoon een extra partitie maken in de niet-toegewezen ruimte. Je hoeft dan geen SP2 of SP3 te installeren.

Nu je schrijft dat SP3 al geïnstalleerd is, heb ik het idee dat je XP geïnstalleerd hebt vanaf een XP Sp1 CD of XP CD zonder SP erin.

Notitie: Ik wil wel nog even zeggen dat ik me geërgerd heb aan je informatievoorziening: Je deed in je eerste posting net voorkomen dat je een extra harde schijf had aangeschaft, die je aan je computer gehangen had naast de bestaande harde schijf (dus gebruikt als 'data-schijf').
Nu blijkt dat je XP op die extra harde schijf geïnstalleerd hebt, dus je gebruikt de nieuwe schijf als 'systeem'-schijf. Dat is nogal een groot verschil...

Evengoed succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn oude HD in zijn geheel vervangen door deze :p en ik heb idd een nieuwe installie van XP op de nieuwe HD geinstalleerd, dit gaat om een XP versie zonder SP's.

Bedankt voor de snelle reacties in ieder geval, het zal wel goed komen nu!

Probeer met partition magic de nog niet toegewezen data toe te voegen aan het station. :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan