HD disk overzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

poepidoe

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2003
Forum leden,

De volgende vraag,

Is het mogelijk om Hd disk over te zetten op een andere Pc incl de besturing en de software, zodat je de Pc weer op kan starten.

Als dit niet gaat, wat zou je eventueel moeten doen op dit werkende te krijgen.

Gr Kees

Je zal Windows opnieuw moeten installeren. Je krijgt namelijk conflicten, omdat de hardware configuratie niet klopt.

Je zal Windows opnieuw moeten installeren. Je krijgt namelijk conflicten, omdat de hardware configuratie niet klopt.

Was ik al bang voor.
Dat impliceert dat je alle software opnieuw moet installeren om het geheel weer te laten werken??

gr. kees

Dat ligt aan de Windows versie die je hebt. Bij Win 98 zeker niet, XP is lastiger, met name bij OEM versies. Het best kun je eerst een kopie van de disk maken en dan met de XP CD opstarten, je kunt dan aangeven dat je een installatie wilt doen. Pas als je de doel partitie moet kiezen zeg je dat je wilt repareren (als je dat eerder zegt kom je in de recovery console). Windows gaat dan proberen ontbrekende bestanden over te zetten. Hou er wel rekening mee dat je activering ook niet meer klopt..

Dat ligt aan de Windows versie die je hebt. Bij Win 98 zeker niet, XP is lastiger, met name bij OEM versies. Het best kun je eerst een kopie van de disk maken en dan met de XP CD opstarten, je kunt dan aangeven dat je een installatie wilt doen. Pas als je de doel partitie moet kiezen zeg je dat je wilt repareren (als je dat eerder zegt kom je in de recovery console). Windows gaat dan proberen ontbrekende bestanden over te zetten. Hou er wel rekening mee dat je activering ook niet meer klopt..

Wat ik bedoel is niet de besturings software Die moet opnieuw Ok
Maar de programma's moeten die ook opnieuw geinstalleerd worden.

gr Kees

Hoi !

Met een repair-install (zie de post van @Rene Dirks) ben je in principe niets kwijt, alleen alle update's moet je opnieuw installeren, en uiteraard de benodigde stuurprogramma's.

Alleen: beschik je over een OEM-versie (geleverd bij een merk-PC) krrijg je allerlei problemen met de aktivering, als het al wil lukken. Windows herkend nl. je bios niet als geleverd door het betr. merk !

Deze week heb ik in een HP-PC het defecte moederbord verwisseld voor een ander merk, omdat HP een belachelijke prijs voor hun eigen versie vroeg.
De bijbehorende XP-versie kreeg ik wel geinstalleerd, maar dan de melding dat XP op de PC NIET geaktiveerd kan worden, en verder kwam ik echt niet !

Met een VLK-licentie daarintegen lukt dit prima.

Verder en kwestie van proberen.

Greetz,

Harry.

Op moment dat je windows opnieuw installeert moet je idd ook je programma's opnieuw installeren omdat Windows een nieuw register aanmaakt. Als je een backup hebt kun je proberen het software gedeelte van je register terug te zetten, en vervolgens alle ontbrekende dll's uit de \windows\system32 folder. Maar dan moet je toch al flink weten waar je mee bezig bent, en helemaal lekker zal het waarschijnlijk nooit lopen.
Ik koop eens per 3 jaar een nieuwe PC en dan werk ik een tijd op beide PC's tegelijk, zodat ik (bijna) zeker weet dat ik alle software overgezet heb.

h-disk clonen tbv andere pc

ik geloof dat ik 'heb

- eerst heb ik de oude h-disk gekloond naar de nieuwe h-disk met partition manager
- daarna nieuwe h-disk in nieuwe pc gehangen, werkt voor geen meter
(gelukkig is het oude systeem nog geheel intact)
- vervolgens vanaf partition manager-CD opgestart en alle opties om C-partitie te corrigeren gedaan (met name mbr, boot.ini, parttabel enz.)
(je kunt gewoon de standaardinstellingen overnemen
- daarna opstarten of eventueel windows xp 'er-over-heen' installeren

- fine-tunen: drivers, updaten enz.

- maar de overige software is intact

- moet nog even kijken naar favorieten en email, maar die kan ik nog exporteren vanaf het oude systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan