HD erg traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvdv12773

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
De harddisk in mijn computer is erg traag. Het probleem is niet de harddisk zelf (ik heb 2x XP SP3 instanties, van de eerste werkt alles 100%, van de tweede niet) De schrijf/leessnelheid is dan slechts 4Mb per seconde. het vreemde is dat in taakbeheer 50% CPU usage wordt vermeld als de HD in gebruik is, maar er geen enkel proces boven de 1% komt (wat veroorzaakt de overige 49% ?)

Ik heb de nieuwste drivers (zelfde als andere instantie die ok werkt), 4Gb RAM, en run met weinig processen (zie hieronder de Hijackthis log)

Natuurlijk heb ik de schijf op alle mogelijke fouten gecontroleerd (hd is gewoon ok)

Ik heb zelf behoorlijk wat verstand van computers, maar dit gaat mijn petje te boven zoals ze dat zeggen. :shocked: Heeft er iemand enige ideeën? Weet iemand misschien ook hoe het kan dat de CPU op 50% usage staat (als de HD wordt benaderd).

Alvast bedankt!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Mod edit

Hallo,

Hijacklogjes worden hier niet (meer) nagekeken daar kun je oa naar het volgende forum voor.
Log is dan ook verwijderd door mij.

Succes verder met je vraag.

Zou aan de DMA settings kunnen liggen.
Start Apparaatbeheer: Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc
Klik open: IDE ATA/ATAPI-controllers
Dubbelklik op Primair IDE kanaal
Klik op tabblad Geavanceerde instellingen
Kijk of overal staat: Overdrachtsmodus: DMA (indien beschikbaar)
Kijk na of bij Huidige Overdrachtsmodus wel een DMA-variant staat (dus bijv. Ultra DMA modus 2).
Staat daar een PIO modus, dan kan dat de verklaring zijn dat je pc zo traag is.
Doe hetzelfde met het Secundair IDE kanaal.

Succes,

Tijs.

Ik had daar al eerder gekeken, en er stond DMA (Ultra DMA modus 2). Ik heb het primaire kanaal voor de zekerheid toch maar verwijderd, en opnieuw laten detecteren, en wat blijkt? Het probleem is opgelost (instellingen staan precies hetzelfde, maar het werkt nu)

Tijs, je bent een kei!! :thumb:

Bedankt,

Richard

Je uitgebreide analyse gaf de hint: PIO modus belast de processor, DMA modus (bijna) niet.

Mooi dat je er wat aan hebt gehad! :thumb:

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan