hd Formateren, geen diskette station

Status
Niet open voor verdere reacties.

luitjes

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2004
Nou wil ik graag mijn hd formateren(frisse software, sp2, office gecrashed, dus reden genoeg). Maar normaal drukte ik een opstartdiskette van 98 in de floppydrive om in de dos directory te komen. Maar hoe formateer ik de hd op een laptop zonder diskette station?? En wie kan mij het verschlil uitleggen tussen nfts en fat32... Alvast mijn waardige dankbetuiging...:)

De dankbetuiging laten we achterwege, maar......
Je hebt wel een cdrom speler.
zorg ervoor dat je computer kan opstarten vanaf cdrom.
Doe de cd van xp in je cdrom en start de computer op.
Nu even goed opletten, er komt een melding dat je op een knop moet drukken voor het starten vanaf cd.
Als je dit doet kom je in het xp systeem, daar lees je goed wat je allemaal kunt/moet doen.

suc6.

o ja ntfs is stabieler en makkelijker te beveiligen.

je hebt toch helemaal geen floppy of cd rom drive nodig om te formatteren? gewoon naar dos gaan en achter C: format c: intypen.....zo deed ik het tenminste altijd.....

Geplaatst door pauldaal
je hebt toch helemaal geen floppy of cd rom drive nodig om te formatteren? gewoon naar dos gaan en achter C: format c: intypen.....zo deed ik het tenminste altijd.....
Helaas heeft Xp geen "echte" Dos meer, dus dat zal niet meer werken.
Als de schijf FAT32 is, kun je nog wel vanaf een Win98(se) cd-rom opstarten en dan format c: gebruiken, met NTFS lukt dat niet.
NTFS
(New Technology File System.)
Een geavanceerd bestandssysteem dat speciaal is ontwikkeld voor gebruik met het besturingssysteem Windows NT. Het ondersteunt bestandssysteemherstel, extreem grote opslagmedia, lange bestandsnamen en verschillende functies voor het subsysteem POSIX. Het ondersteunt ook object-georiënteerde toepassingen door alle bestanden te behandelen als objecten met door gebruikers en systeem gedefinieerde kenmerken. Deze is geavanceerder dan HPFS, die ook door NT wordt ondersteund. Het heeft een 64-bits adressering, waardoor de haalbare schijfomvang zeer groot kan zijn. Het is een enigszins fouttolerant systeem, dat tevens spanning en striping ondersteunt.
FAT32
(FAT32 bestandssysteem)
32-bits n FAT, in 1996 op de markt gebracht met de komst van Windows 95 (OEM Service Release 2). De voordelen van FAT32 ten opzichte van FAT16 zijn onder andere:
Schijfpartities kunnen tot 2 TB groot zijn.
Minder gevoelig voor storingen
Kleine bestanden nemen minder ruimte in door kleinere clusters.
Hoewel FAT32 een aanzienlijke verbetering was biedt het niet de functionaliteit van NTFS.
Bron:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Het grote voordeel van NTFS, ten opzichte van FAT32 is de bestands grote die je kunt gebruiken.
FAT32 kan maximaal 4GB voor een bestand gebruiken.
NTFS kan meer dan 4GB voor een bestand gebruiken.
Dit heeft dus voordelen, als je met DVD's of video bewerking bezig bent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan