HD formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdstelling

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2003
Berichten
36
Hoi,

Ik wil graag mijn harddisk formatteren. (De compu is nl. erg langzaam en volgens mij niet goed geinstalleerd, ook allerlei problemen met internet ook...). Ik wil hem graag formatteren, zodat ik van deze problemen af ben.

Ik heb windows XP en geen a drive (disk-drive is kapot).

Ik heb gelezen dat ik hem kan formatteren door de compu te laten opstarten via de cd-rom met windows xp cd rom erin, dan opnieuw installeren, waarna hij zal vragen eerst de schijf te formatteren. klopt dit?
Wordt de harddisk dan wel volledig/grondig geformatteerd? heeft dit nog gevolgen voor de opdeling van de HD in partities?

Kan ik ook de compu in msdos opstarten? Dan kan ik hem toch makkelijker formatteren of is dit niet mogelijk?
 
Als je in MS-DOS wil opstarten, heb je een opstartdiskette (en dus een diskette drive :p) nodig.

Als het goed is, moet je met je XP cd-rom ook kunnen formatteren ja.
 
In plaats van formatteren zou je bij herinstallatie van xp ook kunnen kiezen voor optie 2 (er zijn 3 opties).

Dan herinstalleerd hij windows zonder daarbij andere partities te verwijderen.

Indien hij een backup heeft gemaakt van je harde schijf kun je eerst nog al je belangrijge gegevens weer terugzetten naar de plaats waar je ze hebben wilt.

Verwijder dan de backup( i.v.m. ruimte).

Je kunt daarna gewoon deze schijf even defragmenteren. Dan zijn als het goed is al je problemen verholpen.

Gr. Fred
 
Je krijgt bij opstarten vanaf CDrom de mogelijkheid aan te geven op welke partitie je XP wilt installeren. Als je alleen de partitie aangeeft dan wordt de bestaande partitie leegehaald (Is NIET formatteren!!) en daarna wordt XP geïnstalleerd. Op zich niks mis mee. Als je die partie echt geformatteerd wilt hebben, moet je die partitie eerst verwijderen (Partitie selecteren en dan optie "d" en dan "l") Direct deze partitie weer aanmaken op de zojuist vrijgekomen schijfruimte (Optie "c", grootte van de schijf accepteren met enter.) Daarna krijg je de optie HOE je hem geformatteerd wilt hebben. (NTFS of FAT) Partities die je niet verwijderd blijven ongemoeid en zie je na de installatie weer gewoon terug.

Lees rustig wat er in je scherm komt te staan en wees ervan overtuigd dat de juiste partitie geselecteerd is. Voordat je 't weet heb je met een druk op enter de verkeerde partitie verwijderd.

O ja, vanuit MSDOS modus kun je geen WinXP installeren.

Suc6
 
aanvullend

Ik wilde eigenlijk gaan formatteren, omdat er waarschijnlijk een worm in mijn compu zit. Nu hoorde ik van iemand dat formatteren dan niet helpt, klopt dat?

Ik heb een adsl aansluiting via wanadoo.
Nu heb ik tweaker op mijn computer en kwam er toch telkens een pop up die elke keer wel werd geweerd, maar op een gegeven moment toch weer opduikt (met aanduiding net.680...).
Hierdoor is het lastig internetten. Met adware niks gevonden...
Na vervolg van tijd kwam de internnetverbinding niet meer goed tot stand, hij geeft een bericht dat hij na 2 min de compu afsluit (wat hij dan ook doet). Soms geeft hij ook aan dat de modem in gebruik is of dat die niet goed is geinstalleerd.

Oftewel het probleem wordt van kwaad tot erger..

Ik heb ook iets gehoord over msconfig, maar heb geen idee hoe dit werkt...
 
Een worm is een stukje software dat na formatteren echt wel weg is.

Jow computer heeft blijkbaar last van spyware en daar wordt op Helpmij uitgebreid aandacht besteed:

Klik hier . Voor te ondernemen acties. Vervolgens kun je je log hier kwijt.

Met msconfig kun je items die tijdens het opstarten van Windows gestart worden uitschakelen. Hier moet je echter wel met beleid mee omgaan. Beter kun je hiervoor op "Mijn computer" rechtsklikken en voor "beheren" kiezen. Voor informatie kun je beter even een rondje gaan googlen met trefwoord msconfig. Zit vast wel iets tussen de resultaten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan