Hd formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martin70

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2007
Hallo,
Ik wil de XP-home opnieuw op Hd (Western Digital, 250 Gb) zetten en vooraf formatteren
om weer met een schone lei te kunnen beginnen.
De schijf geeft slechts 73 Gb aan terwijl dit ca. 250 Gb zou moeten zijn.
Op een of andere wijze waarschijnlijk in 2 partities opgedeeld terwijl dit oorspronkelijk niet gebeurd is.
Besturing: XP Home.
Met R(epair) van de recoverydisk ook al geprobeerd, doch geen resultaat.
Ik denk dat ik een z.g. opstartdiskette benodig voor de opdrachr "FDISK"
Waar kan ik deze downloaden?
Hoe ga ik te werk om e.e.a. weer aan de praat te krijgen?
B.v.d. voor reactie.

Geen floppydisk nodig, simpel de XP CD erin doen en ermee opstarten, in een vervolgmenu kun je kiezen voor het verwijderen van partities (álle). Dat doe je en pas daarna start je de XP installatie.

In het eerste blauwe scherm in dit grafisch handleidinkje kun je zien wat je niet moet doen en vooral wat je wél moet doen : partities verwijderen. In jouw geval dus álle daar zichtbare partities.
Na afloop van het verwijderen zal je zien dat je de volledige hoeveelheid giga's ter beschikking hebt, alleen nog niet bruikbaar omdat er geen primaire partitie (meer) is. Om het anders te verwoorden: je had 2 vlotten in het water maar je hebt van allebei de bevestigingstouwen losgeknipt en nu drijven er 250 losse plankjes in het water. Vóórdat je weer kunt spreken van een vlot, dien je die 250 plankjes aan elkaar te knopen (om er één nieuw vlot van te maken -> primaire partitie te maken)

Die maak je in het vervolgschermpje en hierna kun je Windows installeren.

Je hebt dus geen floppydrive nodig. (Het kan overigens wél op die manier, maar uiteindelijk kom je toch weer in het installatiescherm van Windows uit en moet je min of meer dezelfde handelingen verrichten. Kortom, overslaan die floppydrive handelingen dus)

Laatst bewerkt:
Dank je Pasja voor enorm snelle reactie!
Het punt is dat ik reeds geprobeerd heb alle partities via "D" te verwijderen; generlei reactie!
Vergat dit bij m'n vraag te melden.
Wat nu?
M.

Hoezo D ? Gewoon de XP CD erin en verder, zie grafisch handleidinkje.

Thanks,
Zal trachten je advies op te volgen.
Mijn probleem is, denk ik, dat ik de 70 ruimschoots ben gepasseerd en deze problematiek
niet of nauwelijks meer voldoende kan overzien.
Maar desondanks: 't blijft me intrigreren!
'k Bliijf m'n best doen; vind het uiteraard nog steeds weer een uitdaging "om het weer aan de praat te krijgen"!
'k Hou je op de hoogte.
Gr. M.

Je hebt wel op het onderstreepte woordje "dit" geklikt in mijn vorige bericht?

Heb ik uiteraard gedaan.
Het vreemde vind ik dat ik op het scherm zie dat partitie 1 slechts 73Gb is terwijl het een schijf van 250 Gb is.
Bij een vorige installatie is slechts 1 partitie aangemaakt en zou dus 250 Gb moeten zijn.
Hoe is dit te verklaren?

Wellicht is de rest niet geformatteerd na het aanmaken van de partitie. Bij het aanmaken van schijfpartities wordt de aangemaakte ruimte "gezien" als schijfruimte, maar zolang deze nog niet is "toegewezen" en geforamtteerd, is de niet gebruikte ruimte nutteloos / onbruikbaar.

Heb pc weer "aan de praat"!
Doch op Eigenschappen staat dat de schijf 80 i.p,v. 250 Gb groot is.
Hoe is dit te verklaren?

Martin,
dat heb ik reeds uitgelegd. Ik weet geen betere / andere manier.

Ga anders naar schijf / computerbeheer en bekijk dáár de partities, dan zal het je nog duidelijker worden.

Martin, ga via het configuratiescherm en systeembeheer naar computerbeheer en tot slot naar schijfbeheer. Vraag de inhoud van "opslag" op en een scherm zoals in de bijlage verschijnt.
Vergelijk mijn scherm met dat van jou en je ziet wat er mis is.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 29
'k Heb ook maar een screendump gemaakt
Hier zie je dat de schijf maar ca. 80 Gb groot is terwijl deze fysiek 250 Gb is.
Hoe is dit te verklaren? Restant van de Hd kan ik dus niet gebruiken?
Was voor formatteren wel mogelijk.
Trouwens : dank voor je diverse reactie's!
Heb weer veel geleedr.
m.v.gr.
Martin70

Bijlagen

• ScreenHunter_03 Mar. 07 20.52.gif
    ScreenHunter_03 Mar. 07 20.52.gif
    19,6 KB · Weergaven: 18
  • ScreenHunter_04 Mar. 07 20.59.gif
    ScreenHunter_04 Mar. 07 20.59.gif
    10,7 KB · Weergaven: 16
Ik kan het niet helpen, maar ik moet weer naar bericht 2 verwijzen.
Als je opstart met de Windows cd en je komt in de setup, moet je éérst álle partities die Windows aantreft verwijderen.

Dan krijg je 1 grote en ongebruikte brei aan schijfruimte.
Vervolgens maak je één partitie en dan heb je je schijfgrootte weer terug.

Probleem opgelost!!
Plattekabel-stekker van 250 Gb schijf was niet goed bevestigd!!
Een nerd kwam er achter toe hij de kast opende.
Dank voor alle (vergeefse) adviezen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan