HD gecrasht. Nieuwe HD geinstalleerd. Oude hd weer aansluiten??

Status
Niet open voor verdere reacties.

skremer

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Mijn HD is gecrasht, diverse bad-sectors in de systeem bestanden o.a. De rest v.d. bestanden zijn gelukkig nog te lezen.
- Dus gelijk maar een nieuwe HD gekocht.
- Omgewisseld.
- Nieuwe schijf geformateerd
- Partitie c: + d: gemaakt.
- WIN XP etc. geinstalleerd.
Nu wil ik de oude schijf er bij in gooien:
Nieuwe op master, oude op slave.
In de Bios alles goed, ziet bijde schijven perfect.
Nu win xp opstarten, maar duurt erg lang, heel traag opstarten, na 10 min.in windows. Andere schijf kan ik wel zien in verkenner, maar openen..hoomaar.

De oude schijf had ook 2 partities : c + d

Ik denk dat windows nu voor een deel via de oude en de nieuwe schijf wordt opgestart of zo.

Wat kan ik hieraan doen??
Zonder de oude schijf te formateren.

Als ik hem met een opstart diskette opstart en in de c schijf kijkt zie ik de bestanden van de oude C schijf!!
i.p.v. nieuwe.

Windows start wel via de nieuwe schijf op: compleet kale windows.

Als ik de oude schijf er uit gooi, werkt alles weer normaal.

Met 2 schijven zie ik dus in DOS:
c: = oude c:
d: = nieuwe d:
e: = oude d:

Dus c: nieuw zie je niet.

Oude schijf zie ik alle bestanden wel, maar bad-sectors in opstart bestanden windows.
Bijde schijven zijn het zelfde merk + type.

Wie weet raad!!!

Ik heb de oude schijf nog even via een andere IDE poort aangesloten, via de slave naast de master cd-rom speler. En ook nog andersom.

Dit heeft ook niets geholpen.

Het lijkt wel of de 2 schijven bijde windows opstarten of zo iets, ze lijken te schakelen met elkaar.

Ik denk dat het computersysteem de nieuwe C schijf en de oude C schijf als 1 C schijf ziet.
Dit gaat kennelijk niet goed.

Met FDISK kan ik volgensmij ook weinig beginnen zonder te formateren??

in de bios wel de boot-volgorde aangepast of staat ie nu op automatisch?

Ik zal eens gaan kijken wat daar nog staat.

Ik heb nu beide HD er in.
Windows xp opgestart, na 10 minuten is windows opgestart.
De oude d: schijf is nu g: die kan ik ook bekijken, dus gelijk maar even alles gecopieerd!!
De oud c: is nu blijkbaar f: alleen als ik deze aanklik krijg je na 1 min. I/O fout of zo iets. Als ik de eigenschappen van deze schijf bekijk staat er bijna niets: 0 bytes beschikbaar 0 bytes gebruikt etc.
Alles 0.
Dus hij weet dat er een schijf in zit maar verder ziet de computer niets!!

Ik nog even in de bios zoeken.

De BOOT instellingen in de bios staan goed.
1e = floppy
2e = HDD-0

Als ik hier HDD-1 van maak wordt de oude versie van win xp opgestart vanaf de oude c schijf. Hij start windows niet helemaal op, dit omdat er een bad-sector in de opstartbestanden zit (was ook al zo).

Als ik in de Bios automatisch naar bijde schijven laat zoeken of manual bijde instellingen start de computer het zelfde op. Na 10 min. in windows dan oude c schijf niet te openen, foutmelding.
I/O configuratie fout of zo.

Oude d schijf helemaal gecopieerd naar nieuwe d, dus die is al weer leeg.
Nu alleen de belangrijkste nog: de oude c schijf.

Weet iemand nog een oplossing voor dit probleem???

Alvast bedankt!!

Hmm, vreemd geval! Ik neem aan dat je al die moeite doet om dus de data van de oude schijf c te bewaren zodat je die naar de nieuwe kan overzetten?

Even meedenkend, kun je niet windows op de oude schijf opnieuw installeren/repareren zodat je gewoon even met je oude schijf werkt, en je nieuwe als slave erbij zet en daar dan alle data opgooit. Dan oude c formateren en nieuwe als master laten draaien (met data oude c erop)!

Schiet me net binnen, heb je de jumpers wel goed staan?

Bedankt voor de info.

De jumpers staan goed.
De 2e partitie op de oude schijf kan ik ook wel bekijken die werkt perfect. Alleen de 1e partitie op de oude schijf werkt niet meer.

Ik haal de HD er even uit en stop hem in een andere pc als 2e HD die ik nog heb staan. Misschien werkt het daar wel.

Ik ga eens proberen.:thumb:

Heb net even de schijf in een andere pc gehangen, zelfde problemen. Oude schijf partitie c niet te bereiken, oude schijf partitie d wel.

Nu in DOS opgestart met diskette, oude c partitie is wel te bekijken, maar div. windows directory's: SCHIJFFOUT!!

SCANDISK geprobeerd: Bij FAT's controleren na 3 % wordt er afgebroken en zegt dat er FAT's defect zijn:evil:

In DOS kan ik de meeste belangrijke bestanden weer copieren na een goede schijf, dus dat scheelt weer.

Ik zal eens proberen wat Tarabass zegt.

Windows xp opnieuw installeren/repareren, maar volgensmij heb ik dit al gedaan, maar dit was geen succes. Hij wil scandisk uitvoeren voor installatie = geen succes.

Als het alsnog gelukt is laat ik het horen.

Toch bedankt voor de hulp Tarabass :thumb:

:D :D :D :D :D

Het is allemaal weer geluk!!

Ik heb alle data weer terug kunnen halen.

De HD in een andere pc gestopt, naast een bestaande HD. Opgestart via bestaande HD. In verkennen kon ik de 1e partitie van de defect HD niet openen, 2e wel.

Toen het programma GETDATABACK via een kennis gekregen. Dit progr. kan in windows de schijf bekijken, het maakt niet uit of de FAT's kapot zijn zoals bij mij.
Hij is er ongev. 1 a 2 uur mee bezig om bij alle gegevens te komen, via alle defect sectoren etc.
Daarna krijg je gewoon een soort verkenner in beeld en kan je alle bestanden naar je goede harddisk copieren, dat gaat wel vrij snel. Hij kan ook lange bestandsnamen aan, dus alles blijft origineel.

Dus nu heb ik alles weer!! :cool:

Eerst heb ik dit progr. via internet gratis gedownload, werkt exact het zelfde, alle bestanden kan je bekijken, maar om ze te copieren moet je betalen :evil: .
Ben je net 2 uur verder, werkt het nog niet (gratis).

Dit progr. kan ook verwijderde/geformateerde HD en bestanden opsporen.

De groeten!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan