HD geeft niet de juiste vrije ruimte aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcellinus

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
hello ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende probleem:
Mijn HD geeft niet de juiste vrije ruimte aan. Ik heb de HD meerder malen met norton util en de scanner van Win2000 laten checken maar die vinden geen problemen. Ik was bezig met het over plaatsen van grote bestanden op een andere partitie en merkte dat de ruimte niet meer werd. De recycle bin is leeg

thnx voor je hulp!

Doe een schijfcontrole. Daarna wordt de juiste ruimt wel weer aangegeven. Bij mij tenminste wel:rolleyes:

Geplaatst door DICE3
Doe een schijfcontrole. Daarna wordt de juiste ruimt wel weer aangegeven. Bij mij tenminste wel:rolleyes:

helaas., zoals ik al zei.. ik heb de schrijf meerder malen gecontroleerd met scan dish en norton

bedoel je nou dat je schijf langzaam vol loopt of dat in verkenner bij C schijf > rechtermuisknop > eigenschappen niet de juiste totale ruimte staat ??

Heb je al je temp mappen al geleegd ??

Klinkt misschien errug simpel, maar weet je zeker dat je verplaatst en niet kopieert? Je zou niet de eerste zijn die die vergissing maakt. Als je het wel zeker weet, zou eventueel een defragmentatie kunnen helpen.

Je geeft aan dat het grote bestanden zijn, het kan soms erg lang duren voordat de bestanden daadwerkelijk zijn overgezet naar de andere partitie.

Heb je al gecontroleerd of de bestanden echt verplaatst zijn, of dat nu misschien dubbel bestaan?

Hoor het wel,

laterzz

als ik met bestanden ga slepen doe ik dat met Total Commander dus ik zie non stop hoe groot de partities zijn. en helaas, geen dubbelen, en niets in temp directorie's..

Heb je al een defragmentatie uitgevoerd? Kan te maken hebben met de clustertoekenning die niet lekker loopt, juist omdat het grote bestanden zijn. Krijg je overigens helemaal geen extra vrije ruimte, of wel iets maar niet niet de juiste hoeveelheid? Staan allebei de partities op hetzelfde bestandssysteem (FAT, FAT32 of NTFS)? Want juist daarin ligt de clustergrootte vast.

laterzzzz

Ik gebruik fat32 voor beide partities. Een defragmentatie zal ik mee beginnen zodra ik kan.
Het vreemde is. Toen ik een uur geleden 8 bestanden van +/_ 700.000 mb verplaatste er weinig ruimte vrij kwam extra (ietsje dus). Op dit moment ben ik een hoop aan het opruimen en nu neemt de ruimte op de hd wel goed af. Maar .. waar zijn de 5.6 gig zijn gebleven mag joost weten.

drivespace

Anders even kijken of je drivespace kunt vinden (download.com ofzo) dat geeft je vrije ruimte per partitie(schijf) aan. Als ook dat de 5,6 gig niet weet te vinden(waarschijnlijk niet), zit er iets niet lekker in je HD cluster toekenning. Misschien een gekke vraag, maar neemt de ruimte op de partitie waar je naar toe verplaatst wel af?

Trouwens, je geeft zelf aan dat een uur later de ruimte ineens wel goed afneemt(of toeneemt), dat zou toch duiden op een vertraagde overzetting van de bestanden. Kijk over 1 a 2 uur nog eens, misschien dat dan de 5 gig ineens wel vrij is.

laterzzz

Wanneer het gebeurd is weet ik niet maar vanmorgen merkte ik opeens op dat de verloren 5 gig weer terecht zijn. Heel vreemd maar waar. Out of the nowhere! dan hou ik het hier maar bij (of iemand zou een verklaring kunnen geven) Bedankt voor jullie hulp.
groetenn

Wat ik al zei, de verplaatste bestanden zijn zo enorm groot, dat het even duurt voordat alles daadwerkelijk is overgeet naar de andere partitie. En 5 Gig, da's wel errug veel in 1 keer. Maar gelukkig, het mysterie van Suske en Wiske en de verdwenen 5 gig is opgelost.

Zou bijna willen zeggen, tijd heelt alle wonden........

P.s., als je het echt wilt weten, Windows heeft gewoon vertraging met het verwerken van het in orde brengen van de clustertoewijzing tabellen, vooral bij veel data.
sleep maar eens 10 mp3 tjes naar een partitie, dat duurt ook een klein minuutje. Echter 10x 5(gemiddeld aantal Mb van een mp3) is slechts 50mb. dus ongeveer 50 mb per minuut, 5 gig is dus 5000mb (klopt niet exact, maar het is slechts een indicatie) zou dus ongeveer 100minuten, ruim anderhalf uur dus, duren voordat alles daadwerkelijk verplaatst is.
laterzzzzz

de verdwenen 5 gb word echt niet veroorzaakt door een vertraging in het updaten van de partition tabels en directory tabels ... Dit hoort echt niet zo lang te duren. Misschien dat ze iets corrupt raakte en weer hersteld zijn, dat kan, maar dit blijft gissen ...

Natuurlijk duurt het even om 5 gig te verplaatsen, maar anderhalf uur lijkt me echt te veel. Bovendien soieso afhankelijk van type schijf, etc.

Vaat, je hebt gelijk, maar er zijn zoveel factoren die een rol spelen hierbij en aangezien er de volgende morgen de 5gb weer bij was gekomen, leek mij dit in dit geval de juiste uitleg. Maar in ieder geval, het probleem is opgelost en daar doen we het voor, met zijn allen, toch?

laterzzz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan