HD in RAID

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhyruZ

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2004
Ik heb een fujitsu-siemens computer, Scaleo P 2533.
In deze computer zitten 2 HD's van elk 360 GB, en zoals ze dat noemen in RAID?
Nu was is ik gisteren in de winkel waar ik 'm kocht, omdat mijn computer niet meer opstart en ik kom ook niet meer in de bios.
Nu blijkt na controle dat er 2 databanken kapot zijn, in de computer zit 4 gig aan intern geheugen en wilde dit ook weer hebben en heb dus 2 x 2gig aan geheugen gekocht.
Maar na thuiskomst bleek dit euvel niet verholpen(ze hadden het ook niet echt getest hoor in de winkel, was nogal druk), dus teruggegaan.
Nu zegt men dat het moederbord waarschijnlijk kapot is(pc is nog geen 2 jaar oud), maar ik kan mijn data op de HD's alleen terug krijgen met hetzelfde moederbord, dit omdat de HD's dus in RAID staan?
Klopt dit?

Om te beginnen lijkt het me heel erg onwaarschijnlijk, dat er 2 harddisken inzitten in RAID, meestal ondersteunen dit doort OEM moederbordjes geen RAID.
En wat zou het dan zijn? RAID0, RAID1?

Daarnaast kan het niet opstarten van de pc nog heel veel andere oorzaken hebben:

Geheugen inderdaad, maar b.v. ook een defecte voeding.

Vertel eens wat meer!

Zoals ik gisteren even snel kon kijken toen de man heel even in de bios zat, RAID0.
Mainboard MB µATX ATI A64 AM2 VGAH.
Processor A64x2 5000+AM2.
Omdat de databanken 2 en 4 kapot zijn(zegt ie) heb ik er dus 2 nieuwe van beide 2 gig op 1 en 3 laten zetten.
Hij is daarna nog wel in de bios geweest, krijgt dus wel piepjes van de HD, maar verder dan dat komt ie niet.

Probeer eens op te starten met gewoon 1 geheugenreepje, even alle sloten proberen!

De PC staat nu nog in de winkel, omdat ie ging kijken wat een zelfde MB zou kosten.
Wat is het nut om met 1 geheugenkaart de pc op te starten, wat zou het kunnen aantonen dan?

Of b.v. de 2 bankjes geen conflict hebben, of alle sloten kapot zijn enz.

Een moederbord van net 2 jaar oud gaat niet zo snel zomaar kapot!

Maar de vraag, klopt het dat als harde schijven in RAID staan, dat je dan de data kwijt bent?

Als je hardeschijven in Raid 1 staan is er niet zoveel aan de hand, staan ze in raid 0, dan is er een kans dat je alle data kwijt bent. Je zou ze op een soortgelijk bordje/chipset weer zo aan de praat kunnen krijgen. Ik durf niet te zeggen of de raid info op de schijven staan of in de controller zelf. Bij een server staat die info op de schijven, en zijn ze dus zo uit te wisselen in een nieuwe server.

Succes en sterkte in elk geval.

Computer staat al sinds 9 april bij MyCom, nieuw moederbord besteld(zelfde als kapotte)
ik wil namelijk mijn data niet kwijt op de 2 harde schijven.
hopelijk deze week gerepareerd.

Mocht alles nu dus weer werken met het nieuwe moederbord, kun je dan de setting wijzigen van RAID0 naar RAID1?

Dat kan helaas alleen met lege schijven. Of je moet er 0+1 van maken, ik geloof dat je dan zonder problemen 2 schijven er aan toe kunt voegen, maar dat wordt misschien wel een duur grapje, ik weet niet wat de grootte is van de schijven.

Beide schijven zijn 360 gig groot.
Maar wat ik dan eigenlijk wil doen, is dus de data overzetten tijdelijk op een externe HD, vervolgens maak ik beide schijven leeg(beide schijven hebben ook 2 partities) en dan dus eventueel de schijven zo maken dat het twee aparte schijven worden.
Kan dit?

Als ik het goed begrijp, geen raid meer, gewoon twee schijven, die allebei 1 partitie hebben? Dat is geen enkel probleem, ook is het gewoon mogelijk als je wel raid 1 wilt, kun je net zoveel partities aan te maken als je zelf wilt. ( nou tot 20 stuks dan ofzo, genoeg in elk geval) ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan