HD ingebouwd in Router

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanna

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Wie kan mij s.v.p. iets vertellen over de voor- en nadelen van een router met ingebouwde HD en welke goed zijn??

Voor mij is het nieuw

Ken wel schijven die via het netwerk benaderd worden en die zou je in een router kunnen inbouwen, maar of dat handig is.

Er is een systeem zoals Freecom dat kent met NDAS, hierbij is de schijf alleen te benaderen vanuit een PC met de NDAS software (zoekt op mac adress) en de juiste sleutel. Je kunt hem dus niet benaderen via internet, Voordeel je hoeft niet bang te zijn voor inbraak. Nadeel je kunt niet op "afstand" je schijf benaderen (alleen in je eigen netwerk van uit een PC met de juiste sleutels)

Zover mij bekend werkt de rest met benadering via IP, vaak met bijgeleverde FTP server.

Beide systemen kennen ook de optie van Raid etc. Freecom standaard, de andere afhankelijk van Hardware.

Het hele toestel is een voordeel als de nadelen niet op jou situatie van toepassing zijn;)

Het nadeel is eigenlijk dat in mijn ogen steeds beter afbent met zoveel mogelijk aparte onderdelen (zoals router + modem ipv routermodeminéén, harddisk + case ipv harddiskincaseineens, etc...)

het voordeel van aparte onderdelen is dat je meer vrijheid hebt in keuze van de specificaties van die onderdelen en je dus ook goedkoper vindt wat bij jou past.

Vergelijkbaar met de voordelen van het zelf bouwen van een pc ipv een merkpc kopen;)

Ja, inmiddels was ik ook al tot de conclusie gekomen dat een aparte fijner is, niet alleen omdat je dan kopen kunt met de specs die jij wilt, maar ook omdat als er iets kapot is ben je gelijk alles kwijt.(hardware bedoel ik) Dat heb ik b.v. bij mijn stereo ook alles los.

http://www.memoryshop.nl/product/45871/conceptronic-grab-n-go-netwerk-harde-schijf-500-gb.html
Deze heb ik inmiddels gevonden. Of ik raid nodig vind ben ik nog niet uit, ik lees ook vaak dat freecom erg langzaam is.

Dus ik weet nog niet wat wijsheid is.

De WLAN FSG van Freedom is een router met allerlei servertoepassingen maar relatief duur als je alleen opslag zoekt. Maar als je een printerserver, mailserver, webserver, ftpserver enzovoorts zoekt.....

Veel zogenaamde NAS schijven, vooral de goedkope zijn eigenlijk NDAS schijven en alleen benaderbaar als ook extra software op de PC(s) wordt geinstalleerd.

Ook een oplossing (goedkoop en handig) is bijvoorveeld de W176 storage router van sitecom, 2 USB aansluitingen voor twee externe USB schijven... of een schijf en een printer!

Ja, door veel lezen ben ik ondertussen wel iets wijzer geworden, maar weet nog niet wat te doen.
Ik wil toch wel dat hij via ftp te bereiken is en niet te langzaam is.

Hij moet hier in het netwerk en ik moet er ergens anders ook bij kunnen.

Hallo Hanna

Kijk eens bij Conrad. Niet de goedkoopste maar vaak wel als eerste met iets nieuws.

Dacht overigens dat Freecom ook hardware met FTP server heeft. Of die traag is weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat:
De NDAS drive van FreeCom niet te traag is. En soms heeft hij moeite als er meer dan een PC schrijf rechten heeft. Hij zet wel de schijf stil als hij niet wordt gebruikt, dus de eerste aanroep kan wat langer duren.

Succes,

Eric.

Nou inmiddels heb ik anders besloten, een pc die ik hier nog over heb zet ik linux op en maak er dan een netwerkpc van voor alleen download/upload als ik ergens anders ben en opslag.

Bedankt allemaal voor het meedenken. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan