HD kapot doordat PC uitgezet wordt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Bij een nieuwe PC bleek na drie weken de Hitachi harde schijf kapot. Deze schijf is onder garantie vervangen.

Zelf denk ik dan aan een productiefout, als een HD zo snel al kapot gaat. In de computerwinkel werd mij echter verteld, dat de mogelijke oorzaak, de piekspanningen zijn, die ontstaan bij het aanzetten van de computer. Beter was het om de computer daarom altijd onder spanning te laten staan. (dus alleen eventueel softwarematig uitzetten)

Ik denk toch dat de meeste bezitters van computers deze (bijvoorbeeld 's nachts) echt uitzetten/van de spanning afhalen. En dit leidt toch niet tot "bergen" defecte HD's?

De afgelopen jaren heb ik bij de computers van diverse mensen wel eens een moederbord of een voeding moeten vervangen. De enige kapotte harde schijf die ik vervangen heb was in een laptop.

Is het heel slecht voor een HD om elke dag de PC uit te zetten? En kan deze daardoor na drie weken al stuk zijn?

Hoi,
Ik denk toch dat de meeste bezitters van computers deze (bijvoorbeeld 's nachts) echt uitzetten/van de spanning afhalen. En dit leidt toch niet tot "bergen" defecte HD's?
ik haal hem zelden van de stroom af maar het gebeurt wel eens. Maar normaal hangt 'ie wel altijd aan de spanning ja. Zie echt geen reden om de stekker eruit te trekken. Dan heb je wat te doen als je alle apparaten v.d. spanning af moet halen.

Is het heel slecht voor een HD om elke dag de PC uit te zetten? En kan deze daardoor na drie weken al stuk zijn?

Nee, is niet zo slecht voor je pc. Hij zou het normaal wel zeker aardig wat jaren moeten kunnen, iedere dag. Dat je harddisk na drie weken al stuk is, is niet normaal slecht.

Bij computers op school worden ze in de ochtend aan gezet, en na schooltijd weer uit. En toch houden die het jaren uit. Het is dus niet zo heel slecht. Er zal eerder iets anders kapot gaan.

@Mik, veel mensen hebben alle apparatuur (boxen, printer, PC, monitor enz) op een geschakeld blok staan. Dan is één knop omzetten voldoende om alles van de spanning af te halen.

Zelf zet ik mijn PC's soms wel een paar maal per dag aan en weer uit. En al die jaren nog nooit een kapotte harde schijf gehad eigenlijk.

Het zal beter zijn de PC op spanning te laten staan, maar het aan- en uitzetten leidt denk ik niet (op grote schaal) tot een kapotte HD. En al helemaal niet na drie weken.

Sta open voor andere ervaringen.

Nee dat ben ik ook volledig met je eens, natuurlijk mag het uitschakelen van apparatuur niet leiden tot kapotte onderdelen etc., dat zou mooi worden.
Dat verhaal van die piekspanning is dan ook een flauw voorbeeld van die winkel om een mogelijke oorzaak te bedenken voor je probleem. Je zou dan eerder denken dat het mobo het meest kwetsbare onderdeel is.
Ik ben terzake niet kundig genoeg om daar een oordeel over te geven maar hier op het forum zijn ongetwijfeld electronica-deskundigen die je daar wat meer over kunnen vertellen.
En natuurlijk mag een schijf niet na drie weken stuk gaan, zal wel een fabricagefout zijn. Alleen snap ik zo'n winkel niet dat ze ergens anders een mogelijke oorzaak gaan zoeken en niet gewoon zonder blabla de zaak omruilen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan