HD kapot van notebook

Status
Niet open voor verdere reacties.

Canadees

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2003
Ik zit met het volgende probleem:
ik heb een laptop geleend van een vriend van me, een Toshiba Den Satellite 1690CDT met een 6,0 GB S.M.A.R.T. HD.
Het punt is nu dat de HD kapot is en er dus een nieuwe in moet. Er zijn 2 opties:

a) De laptop opsturen naar de leverancier (Toshiba) voor reparatie. Kosten plus/minus €400,-!!!

b) HD aanschaffen en zelf erin zetten. Kosten afhankelijk van de prijs van de HD natuurlijk.

Nou optie A zie ik als plan B. Betekent dus dat ik op zoek moet naar een HD. Mijn eerste vraag is nu:

Moet die HD dezelfde zijn als die er nu in zit? Dus ook van Toshiba? Zelfde type? enz. Of mag het ook een HD zijn van een ander merk of ander type? En waar moet ik op letten?

Vraag 2 is:
Hoe kan zo'n HD nou kapot gaan? Slijtage? Of wat?

Hoop dat iemand me kan helpen!

Je kunt er allerlei HD in zetten, maar ze moeten fysiek wel passen.
Je kunt dus ook een grotere(meer opslagcapaciteit) nemen.

De reden dat een HD kan velerlei zijn, maar met een laptop wordt nogal eens gestoten en daar kan een HD niet best tegen.

Als laatste zou ik op willen merken of je wel zeker weet dat de HD kapot is, waar leid je dit uit af.

Nou ik ben met de laptop naar een computerwinkel gegaan. Daar heb ik de laptop op de toonbank gezet, aangezet en die jongens even hun gang laten gaan. En zij wisten met 100% zekerheid te vermelden dat de HD kapot is.

hahahahhaha

Knap hoor van die gasten, een harddisk testen op de toonbank!

Ik zou het ergens anders ook nog maar eens vragen, en er natuurlijk niet bij vertellen wat de diagnose van het andere bedrijf was.

Groetjes Erik Rothuis

Wat gebeurt er dan, wanneer je de Laptop aanzet.

Hij laat alleen het beginscherm zien van Toshiba. Dan duurt het zeker 5 minuten voordat er iets gebeurt. En het enige wat ie dan zegt is:

No operating system found

In de BIOS heb ik ook gekeken, maar die geeft aan bij Hard Disk: None.

Is het mogelijk om de laptop op een eenvoudige wijze te openen, zodat je bij de HD kunt komen?
Je kunt dan alle aansluitingen eens goed controleren.
Tevens lijkt mij dat een eenvoudige HD toch niet heel veel hoeft te kosten wanneer je even op een of andere veilingsite of tweedehandssite zoekt.

Tevens moet ik zeggen dat ik de geschatte reparatiekosten € 400 op zijn zachtst gezegd aan lichte waanzin vind grenzen, maar dat terzijde.

Ik heb de laptop meegegeven aan een kennis van me. Die heeft m op zijn werk aan de systeembeheerder gegeven en die heeft m geopend en ernaar gekeken. Hij vertelde dat de HD kapot is. Maar wat er precies kapot is aan de HD, dat weet ik niet?!

Het klopt dat een eenvoudige HD niet teveel kost, dat geef ik toe, maar ik vertelde toch dat ik deze van iemand anders had geleend? En het is nooit leuk als je iets van iemand leent dat het dan kapot gaat. Maar dat even terzijde. Weet je misschien een goede veilingsite of tweedehandssite waar ik zo'n HD kan vinden?

En oh ja, ik deel je mening, dat €400,- belachelijk veel geld is voor zoiets natuurlijk.
Want ik belde naar Toshiba en vroeg hoeveel het zou kosten als ik die laptop opstuur voor reparatie (want ze leverden zelf geen HD's). Dus hij reageerde heel droog: "tussen de €35 en de €75 voor het aantal manuur dat eraan besteedt wordt, plus dan nog de reparatiekosten die neerkomen op ENKELE honderden eurootjes, wat dus in totaal neerkomt op een kleine €400,-!"

Marktplaats lijkt me een fijn plan om zoiets eens op te zoeken. Of misschien een plaatselijke computerleverancier die tweehandscomputeronderdelen heeft.

En soms is hier wat te vinden maar dit wordt mijns inziens veel te weinig gebruikt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan