HD laptop: intern naar extern?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Kan ik van een interne laptopschijf (in dit geval: 2 aan elkaar gekoppeld) ook een externe schijf maken? Zijn hier behuizingen voor?

Het betreft hier 2 gekoppelde WD SCORPIO WD2500BEVS schijven.

Bedoel je met 'gekoppeld' dat er sprake is van een Raid configuratie in het bios?

Dat is een goede vraag. Het is niet mijn laptop geweest, dus ik kan er niet zoveel over zeggen.

Er staat wel op de linker - handgeschreven - M en op de rechter S, master en slave kan ik me zo voorstellen. Maar er zijn diverse RAIDconfiguraties toch?

Ze zijn als 1 unit geassembleerd.

Waarom gebruik(te) je het woord 'gekoppeld"?

Wat bedoel je precies met: "Ze zijn al 1 unit geassembleerd"?

Voor interne schijfjes zijn verschillende merken behuizingen (2,5") te koop. Voorbeeldje

Als het idd. merk en type zijn (Sata) die jij in je startbericht schreef, dan is master en slave niet aan de orde, dat gold voor IDE schijven.

Laatst bewerkt:
Omdat je in 1 constructie geklemd zitten, als het ware. Ik zag dit voor het eerst, maar maak ook niet iedere dag een laptop open :-)
Ik begrijp dat 'gekoppeld' mogelijk wat verwarrend over zou kunnen komen, maar ze gebruiken samen 1 aansluiting op het moederbord.

Ik ga kijken..

EDIT: Dat is wel heel mooi zo te zien. Is dit product dan niet beperkt tot 1 schijf? Of moet ik ze loshalen en er dus 2 bestellen en gaat dit probleemloos qua aansluiting?

Laatst bewerkt:
Kijk eens in het bios (Tabje "Advanced") hoe ze daar zijn geconfigureerd (ACHI / RAID...?)

Laatst bewerkt:
Kan helaas niet meer. Ik vraag dit m.b.t. m'n andere topic.

Uit de reacties blijkt chipset/moederbord het begeven te hebben.
Het was ook de laptop van m'n broer. Ik kan dus nergens meer bij.
Aangezien ik uit die diagnose begrijp dat de schijven zeer waarschijnlijk nog wél goed zijn, zoek ik naar een oplossing om ze op z'n nieuwe laptop te kunnen gebruiken.

Maar zonder dat ik die kennis op dit moment heb, zou ik ze dan toch extern kunnen gebruiken? Of is daar in dit stadium niets zinnigs over te zeggen?

Eerst nog een vraagje als dat mag: in een laptop heeft een schijf zijn eigen 'ligplaats' / bay / Slot, whatever je voor naam aan het beestje geeft. Zo'n 'ligplaats' is aangesloten op het moederbord. Wat bedoel jij precies met de opmerking "Ze gebruiken samen 1 aansluiting op het moederbord"? Zou je daar eens fotootje van kunnen maken en bijvoegen?

Nou graag ;) ik zal een foto maken..

Uploads mislukken, krijg verder geen melding. Misschien even kleiner maken.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Laatst bewerkt:
De foto's staan er en zijn zichtbaar. Ik moet bekennen dat ik deze configuratie nog niet eerder heb gezien.

Heb ze een stuk kleiner gemaakt. Ja typisch, weet niet eens hoe groot die schijven zijn - even opzoeken. Zou dat de reden zijn? Dat men een bepaalde grootte wil realiseren (die er mogelijk toen nog niet was vwb 1 schijf)?

Als ik het goed heb 250 GB per stuk. Oh, klopt. Staat ook op de sticker bij toetsenbord: 500 GB DUAL HDD

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik een antwoord heb, alleen of je er blij van wordt? Zo her meen ik te lezen dat het 2 afzonderlijke schijven zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook zo gebruikt zijn. Het zou best kunnen zijn dat er een Raid 0 van toepassing was. Ik denk dat je broer daar het antwoord op heeft?
Lees misschien ook dit even door.

Laatst bewerkt:
Dank voor de link! Lijkt me een identieke situatie idd.

TS sluit af met
Ik had nog een behuizing van een oude externe schijf liggen waarvan de hardeschijf is overleden, de na open maken en het aansluiten van een schijf begonnen de platters in de schijf zowaar te draaien. Het blijken inderdaad losse schijven te zijn.

Denk dat we dan ons antwoord hebben? Op die sticker bij het toetsenbord staat ook nog '2x 250 GB'.

Maar een behuizing voor een enkele laptop HD zal niet geschikt zijn voor zo'n ACER uitzondering, vrees ik.

Hallo

Betrokken laptop ondersteunde volgens mij geen raid ... (hardwarematig)

Zou me sterk verwonderen dat men indertijd een software matige raid zou hebben geinstalleerd.

Probeer of de schijven toegangkelijk zijn als je ze in b.v.b. een u.s.b. casing monteerd ...

"zo'n ACER uitzondering" ...

Is gewoon een printplaat die 2 harde schijven aanvaard ... niks speciaals .

Zie :

http://www.benl.ebay.be/itm/Acer-As...469908?hash=item33a26e4d94:g:pMQAAOSwPgxVTpyk

Vermoedelijk gebruikt om het motherboard eenvoudiger (goedkoper) te kunnen maken.

Peter

Laatst bewerkt:
Moet ik wel zo'n USB case hebben.

Hallo

Kosten niet veel ...

Enkele voorbeelden ...

Enkel "dongle" dien je zelf nog een voeding en kabeltjes te hebben ...

http://www.benl.ebay.be/itm/USB-2-0...319049?hash=item41b90a1189:g:smgAAOSw5ZBWPJ6w

Zie ook :

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?...ide&rt=nc&LH_PrefLoc=2&_trksid=p2045573.m1684

Enclosure 2.5" u.s.b. :

http://www.benl.ebay.be/itm/New-USB...631685?hash=item465ad53045:g:OdoAAOSwOyJX5JIe

Kun je uiteraard ook aanschaffen in een deftige lokale p.c. winkel .

Je zou deze harddisken ook kunnen testen in een werkende desktop met sata aansluitingen mocht je deze bezitten.

Peter

Sorry Lange Pier, aan m'n aandacht ontsnapt, ook heel mooi en handig!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan