HD maakt ratelend geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

harryblue

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
PC stond al een redelijke tijd aan, en uit het niets begint een van de HD's te ratelen, ik heb de PC meteen uitgezet, en de ratelende HD afgekoppeld. Ik vrees dat het een redelijk serieus probleem is, maar valt deze HD nog te redden ?

Ik heb hem een dagje afgekoppeld gelaten en daarna een paar seconden geprobeerd of ie het weer deed, maar hij ratelt nog steeds.

Ik heb de HD nu uit de kast verwijderd.

Dat klinkt inderdaad als een defecte print op de h.d.
Ik denk dat hij geen data meer wil lezen.

Soms lukt het als je een identieke h.d. hebt, om de print over te zetten. (Is mij eens gelukt).

ik heb de HD nog niet weer tot in Windows op laten starten, dus ik weet niet of de data leesbaar is.

zijn er nog dingen die ik aan de HD kan doen zonder de HD op te starten, zoals er 3x keihard met een hamer op rossen, ik noem maar iets he :confused:

harryblue zei:
zoals er 3x keihard met een hamer op rossen
Tuurlijk kan dat, maar dan is ie zeker weten 100% onleesbaar en weer erg stil..... :p

Nee, je kunt niet echt veel doen.
Als hij echt heel erg rateld, is de besturing van de kop beschadigd. Dit wordt veroorzaakt (meeste gevallen) door een defecte chip op de print, en soms (enkele keer) door een defecte chip op de flatcable IN de harddisk.
In dat laatste geval is het 99,999999% helaas.

In het eerste geval kun je soms door het vervangen van het printje de h.d. weer aan de praat krijgen.
50% kans dat het lukt.
Verstandig is dan om de data te backuppen den de schijf weg te kieperen.

Heeft je h.d. nog garantie?
Heb je al een backup op cd-rom / dvd (zoals iedereen tegenwoordig toch doet) ?

geen garantie meer denk ik, aangezien de zaak al redelijk op leeftijd begint te geraken.

geen back-up, er staan ook niet echt belangrijke gegevens op, wel heel veel audio-bestanden. en het is een rotwerk om die collectie weer op peil te krijgen.

het vervangen van zon print-chip, kan ik dat zelf makkelijk doen, of moet ik daarvoor even naar de pc-winkel, en hoeveel gaat me dat ongeveer kosten ?

Het makkelijkste is om niet 1 chip, maar het hele printje te vervangen.
Je moet dan een exact identieke h.d. hebben.
Ik doe dit grapje vaker.

Welk merk / type harddisk heb je? Hoeveel gig?

Wat je kunt doen is Marktplaats even nazoeken op zo'n dergelijke h.d. en een foto van de print vragen.
Als je er 1 vind heb je een nieuwe h.d. en kun je eerst de oude recoveren.
Daarna printje terug op de nieuwe zetten, en deze gaan gebruiken.

wat bedoel je met ratelen ? een klik klik klik geluid ? of gewoon het iets luider geworden leesgeluid ...

dat eerste wordt veroorzaakt door een kapotte motor (servo) en is onherstelbaar
dat laatste is ouderdom en verslijten ... maar normaal is die dan nog leesbaar, plaats ze als 2e harddisk in je systeem en kopieer de boel over

van wat ik me ervan kan herinneren is dat het draaigeluid van normaal werd versterkt tot een soort ratelen. ik ben nu in ieder geval alles aan het wegbranden van de nog werkende HD, om zo wat vrije schijfruimte te creeren.
En dan zal ik proberen of ik de data van de kapotte HD nog kan kopieren naar de werkende HD.

-> Paul: bedankt voor de tip, ik kan op marktplaats niet een identieke HD vinden, maar ik denk dat ik maar moet aannemen dat de HD verloren is en een nieuwe kopen.

Laat er eens HHD Regenerator op los, kijk zelf even hoe je eraan komt.
Heb je überhaupt al een chkdsk /r erover heen gedaan?

Het kan ook gewoon een overleden lager zijn, nu gebruiken ze glijlagers, de zogenaamde liquid lagers, maar een heleboel schijven zij met kogellagers gemaakt.

ik heb dat gemerkt bij de goedkopere maxtors dat die na een tijd luid worden ...
ook de IBM/Hitachi schijven hoor je soms tegen de kant meppen ... maar die houden het goed vol ...

de grootste oorzaak van dat luider worden zijn de 'replaced' sectoren ... SMART monitoring doet dat zelf als hij een defecte sector vindt ... de schijf wordt er ook pokketraag van ... en nee smart in de bios afzette helpt niet !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan