hd niet herkend in bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

solver

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2005
hallo,
ik heb een dell optiplex, ik wou mijn harde schijf vervangen en dat heb ik gedaan...tijdens de installatie merkte ik dat ik de verkeerde uit de winkel heb gekregen (130 ipv 160 gig).
Dus ik wou mijn oude schijf er weer inhangen. krijg ik de melding primaire ..... niet gevonden.
in mijn bios staat ook bij harddisk unidentified harddisk.
deze zet ik dan wel op auto detect maar ik blijf met hetzelfde probleem zitten.
wat doe ik verkeerd.
thanks

Kwam je die 130 Gb tegen tijdens het formatteren of staat het op het plaatje van de harddisk.
heb je de jumpers van de oude schijf er toevallig afgehad of plaats jij de schijf zo terug.
Weet je zeker dat de kabel goed aangesloten is en vast zit.

ik kwam 130 gig tegen tijdens het formateren
ook heb ik die in een andere computer getest...ook 130 gig.
jumper heb ik er wel afgehaald ja en met mijn stomme kop vergeten op welke hij zat
kabels zitten goed

Op de site van de HDD fabrikant zal je dat ongetwijfeld terug kunnen vinden. Puppie stelde deze vraag omdat de meeste harddisken een cap-limiter clip hebben, die de HDD 'begrenzen' op 132gb.

Overigens, als de HDD in de bios wel als 160Gb wordt gezien, heb je waarschijnlijk windows XP zonder SP1 (of SP2), dan zal je die ook nog moeten installeren. (XP zonder SP1 gaat niet verder als 130Gb)

Geplaatst door marsmannetje
(XP zonder SP1 gaat niet verder als 130Gb)
Huh is dat zo?

En ik zeg volmondig JA :D

Edit] Ron niet zo snel typen, ik kan het niet bijhouden[ edit.

ja ik heb t inmiddels al opgezocht met google, maar ik kwam wel tegen dat je met behulp van partition magic alsnog de extra ruimte kan toewijzen.

Geplaatst door marsmannetje
ja ik heb t inmiddels al opgezocht met google, maar ik kwam wel tegen dat je met behulp van partition magic alsnog de extra ruimte kan toewijzen.

heeft iemand gezegd dat dit niet kan dan.;)
Als je sp1 of 2 hebt dan gaat het formatteren wel goed hoor, heb je pm niet nodig.

Maar het meest simpele is wel opstarten met een W98-disk en dan in dos de schijf formateren.
Althans volgens bovenstaande link moet dit mogelijk zijn. Tis het proberen waard.

In W-XP is het vermoedelijk wel op te lossen door middel van het laden van specifieke drivers gedurende de installatie van W-Xp. Maar geen idee waar je de goede drivers vandaan kunt halen.

Dos lijkt me eenvoudiger.
(dit ivm dat je SP1 pas kan downloaden NA de installatie van W-Xp, en dan is 1 grote harde schijf dus niet mogelijk)

Ik heb hier een orginele xp cd met service pack 1 er in en ook een orginele xp cd met service pack 2.

Maar als je dat niet hebt dan kun je gewoon xp installeren en na de tijd de 30 Gb erbij zetten.

dit is wel mijn enigste harde schijf.
als ik nu gewoon door ga met installeren dan is mijn hd 130 gig.
dan sp2 installeren en dan is het dus mogelijk om de rest van mijn harde schijf te kunnen benutten? door middel van een extra partitie?
kan dit worden voorkomen zodat ik een schijf van 160 gig heb?
want ik heb inderdaad xp zonder sp 1 of 2

och, ik vind 1 grote partitie helemaal niet prettig.

Ik zou dus gewoon 1 partitie aanmaken van bijv 80 gb, dan kan je later een bijna net zo grote partitie aanmaken met behulp van dit toevoegen aan je register

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControl-set\Services\atapi\Parameters.
Nieuw -> DWORD- of Reg_DWORD-waarde een nieuw item toe met de naam EnableBigLba.

(ik dacht, laat ik t maar ff kopieren)

zie ook http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/137_winxp.html voor meer info over dit probleem.

Nu zat ik me dit te bedenken:
Sluit je oude harddisk aan EN je nieuwe als "slave".
Als het goed is zit op je oude nog W-XP. Zorg ervoor dat die grote schijven ondersteunt. Zie hierboven hoe.

Formateer je nieuwe schijf (160gb)

Computer uit. Oude schijf eruit, nieuwe "master" maken en dan installeren.

Voor de kenners: zou dit kunnen werken?

marsmannetje,
dat gaat werken als de installatie achteraf plaats vindt.

dat gaat weer niet bij mij op want ik heb een dell optiplex (nooit meer) en die heeft maar plek voor 1 interne hd en dus ook maar 1 aansluiting

Welke optiplex (type) heb je?

Dell kennende zit daar zeker wel meer dan één aansluiting op.

zit er op die grote grijze platte kabel niet nog een zwart schoentje waar de harddisk inpast.
Dus twee harddisken op 1 kabel.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan