hd overleden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hendricus

Verenigingslid
Lid geworden
4 mrt 2002
Ik kan de pc van mijn dochter niet meer opgestart krijgen. Oude Compaq bak met 133 Mhz.
Hij reageert niet op de opstartdiskette en blijft na verloop van tijd zeggen dat er geen hd is. Via a:\ proberen te formateren of een fdisk te starten werkt niet, want hij ziet geen hd. Bij de opstartpoging komt er geen tekst in beeld, alleen het compaqlogo. Ik kom niet meer in de bios. Tot slot: de hd maak een geluid als een big die geslacht wordt. Is dit het eind van deze hd?

Dat lijkt er wel op ja. Wat wel vaak werkt is een flinke tik op de hdd te geven als de pc uit staat, om de koppen los te krijgen. Maar veel kans heb je niet en mocht je hem weer werkend krijgen, back dan zo spoedig mogelijk de data up, want hij is echt rijp voor de prullenbak.

Gelukkig staan er geen belangrijke data op. Dus een flinke klap en als 'm dan nog niet werkt...het raam uit?! Bedankt

Waarschijnlijk wel. Je kunt de voedingsstekker en de IDE aansluiting wat aandrukken, opnieuw opstarten, en Fdisk nog eens proberen, maar de kans lijkt me klein dat ie te redden is. Omdat je HD niet gevonden wordt kun je ook niet "in de Compaq BIOS komen"; de grafische interface voor de BIOS staat op een aparte partitie op de HD, tesamen met wat Diagnostische software. Het geluid als "een big die geslacht wordt" denk ik wel te herkennen, zeer waarschijnlijk zit er een Quantum schijf in, en defect kunnen die een afgrijselijk geluid maken.
P.S. Vergeet niet bij herinstalleren van een nieuwe schijf eerst de Setup utility disc te downloaden en de BIOSpartitie eerst aan te maken.

Ik verwacht niet dat ik voor dat systeem nog een hd kan krijgen ( dat moederbordje ondersteunt vast geen hd's van 20 en meer gb), dat wordt een nieuw of goed tweedehands bakje.

Het gaat om eem compaq presario 4220. Niet meer te achterhalen wat voor moederbord erin zit of wat voor HD. Ik meen iets van 2 Gb. En Compaq....

die heb ik idd nog wel liggen.. in goeie staat
als je um wil dan zeg je het maar

Geplaatst door hendricus
Ik stuur je even een PB
Dit kan je beter via de E-mail doen.
ibl is geen verenigingslid en kan dus geen Prive Bericht terug sturen.;)

Ik denk dat het niet meer helpt, maar je kan nog ff kijken op de site van de harddisk fabrikant.
Vaak hebben ze een diagnostische tool waarmee je de schijf kan laten testen.

Bedankt voor beide tips. Moet even opzoeken wie de hd fabrikant is.

hendricus heeft u ook gewoon email? dan kan ik je de info ff sturen

Geplaatst door crash

....Ik denk dat het niet meer helpt, maar je kan nog ff kijken op de site van de harddisk fabrikant.
Vaak hebben ze een diagnostische tool waarmee je de schijf kan laten testen.

Hij heeft zowaar een naam: Quantum bigfoot 5.25 series. Een site met diagnostic tools kan ik niet vinden. Het ding is wellicht te bejaard.

Bedankt voor de links, Crash.
Maxtor heeft een uitstekende support site en liet me eem Powermax diagnostische diskette maken. Helaas weet ik nu zeker dat de HD kaduuk is.

Geplaatst door hendricus
Bedankt voor de links, Crash.
Maxtor heeft een uitstekende support site en liet me eem Powermax diagnostische diskette maken. Helaas weet ik nu zeker dat de HD kaduuk is.
Graag gedaan.
Maxtor heeft een uitstekende support.
Jammer dat je schijf idd R.I.P is.:(
Je hebt nu wel zekerheid.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan