HD Tune waarschuwingen bad sectors

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
Heb HD Tune de schijven laten scannen en bij PC Health zie ik de volgende waarschuwingen:

Reallocated Sector count
Number of retired Sectors 14
Drive has damaged sectors

Reallocated event count
Number of sector replaement operations 1

Status OK.


Als ik de schijf via Windows laat controleren worden er geen beschadigde sectoren gevonden.

Wie moet ik nu geloven, HD Tune of Windows?
 
Tja, wat wil je geloven, die melding wordt niet voor niets gegeven en als er sectors zijn gereloceerd zal windows dat ook niet melden.

Maak backups en zou een nieuwe schijf aanschaffen, kost minder moeite.
 
Beide hebben gelijk. Windows zal geen bad sectors melden omdat deze niet worden aangetroffen nadat HD Tune ze buiten gebruik heeft gesteld.
 
Er is niets aan de hand, HD Tune geeft ook aan dat de schijf OK is.

Reallocated Sector count geeft enkel aan hoeveel defecte sectoren er vervangen zijn door reserve sectoren. Elke harde schijf heeft een aantal van die reserve sectoren, om dit soort defecten op te vangen. Daarom geeft de schijfcontrole van Windows ook niets aan, omdat er geen defecte sectoren actief zijn.

Overigens kan je de schijf opsturen naar de fabrikant, maar veel zullen ze niet doen qua reparatie. Het enige wat ze dan doen is de teller van Reallocated Sector Count op 0 zetten, iets wat ze ook doen na het testen van de harde schijf voordat deze in de verkoop gaat ;)
 
Er zit nogal een groot verschil tussen hdtune die wel de smart status van je hd kan uitlezen en de windows schijfcontrole welke dat weer niet kan.
In jouw geval is de info die hdtune geeft betrouwbaarder. Dat je de status ok krijgt valt de schade nog onder een bepaald percentage en hoef je op korte termijn geen verdere problemen te verwachten, maar is wel een aanleiding om dit in de gaten te houden. En ter zijner tijd de schijf te gaan vervangen.
 
back-up wordt regelmatig bewaard en ik heb nog een 80Gb als reserve. dank voor de tips.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan