HD van 300 Gig blijkt 117 Gig te zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Bij het installeren van een nieuwe SATA schijf van 300 Gig blijkt blijk Checkdisk (chkdsk) dat de totale grootte van de schijf maar 117 Gig te zijn. Ook formatteren bracht geen andere grootte te voorschijn.
Wil op deze schijf Windows XP installeren maar ben bang dat de verdwenen 183 Gig dan niet meer zijn terug te halen.

Bij de HD fabricant een Overlay progje ophalen, zodat hij helemaal wordt gezien

XP met SP2 doet het vanzelf goed.
2000 even register aanpassen.

Dit is voor 2000 een normale reactie.

Eric.

Na de installatie van de overlay gefft de PC bij het opstarten aan dat de SATA schijf 287 Gig bevat en dat is normaal voor een 300 schijf.

Ik heb wel XP pro met SP2 maar bij mij werd het in eerste instantie verkeerd aangegeven.

Ik had met Norton Ghost de "oude C:\ schijf" naar de SATA schijf gecopieerd. Dat wat gewoon goed gegaan, maar moest wel de vorige C-schijf verwijderen want dat gaf wat storing.

Bedankt voor de antwoorden :thumb: ik hoop dat het goed blijft gaan.

Grapje

Als je een ghost terug zet, is hij nooit groter dan de originele schijf omdat hij de partities mee neemt.

Eric.

Dat dacht ik ook Eric en in eerste instantie leek dat ook zo. De SATA van 300 gig gaf maar 117 Gig aan. Na het installeren van de overlay is de grootte van de schijf 279 gig minus 6 gig aan programma's. Volgens mij is Ghost juist bedoeld om schijven te copieren naar grotere schijven. Dat was wat ik er van had begrepen.

Ghost 9.0

Met Ghost 9.0 kan dat eenvoudig maar dan zet je geen image terug.

Het kenmerk van een image is nu juist dat je een letterlijke kopie maakt van je harde schijf. Daarom had je in de oude ghost ook de optie om je MBR niet mee te kopieëren, zodat de schijf niet vanzelf de partities van de oude kreeg.

Eric.

Ik maak gebruik van Ghost 10 en daar zit een aparte optie voor het volledig copieren van een volledige schijf naar een andere schijf. Ik heb ook de optie om wel of niet MBR aan te kruisen. Op dit moment werkt de 300/287 Gig schijf naar volle tevredenheid

Bedankt voor je aanvulling

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan